dc.description.abstract | Helseindustrien opplever for tiden rask vekst, som også innebærer betydelige endringer i demografi,
offentlige forventninger og teknologi. I kjølevannet av dette øker også kompleksiteten i helseindustrien,
samt presset for kontinuerlig forbedring og utvikling. Som en respons til disse utfordringene,
kan helsevesenet dra nytte av erfaringer fra andre industrier med hensyn til verdikjedestyring,
samt ta i bruk helseinformasjonsteknologi (HIT) som anses som en avgjørende faktor
for å følge utviklingen i industrien. I tillegg har det også blitt oppdaget mangler i litteraturen
relatert til den startfasen av standardiserte pasientforløp, også kalt den preoperative fasen. Dette
har ført til en overordnet Problemstilling som studeres i detalj ved hjelp av tre sammenhengende
forskningsspørsmål:
I hvilken grad kan HIT og verdikjedestyring utnyttes for å fasilitere effektive preoperative
pasientforløp?
Denne avhandlingen innledes med en introduksjon og en presentasjon av forskningsmetodikken,
etterfulgt av en litteraturstudie og casestudie. Deretter blir funnene analysert og diskutert, før
en konklusjon kan bli sammenfattet. Litteraturstudien innebærer å oppdage eksisterende faglitteratur
om standardiserte pasientforløp, verdikjedestyring (SCM) og helseinformasjonsteknologi
(HIT), som bidrar til det teoretiske grunnlaget. Casestudien i denne oppgaven bruker to forskjellige
metoder for å samle inn data, dette inkluderer to semistrukturerte intervjuer samt innsamling
av sekundære data (rapporter, Stortingsmeldinger, flytdiagrammer osv.). Data blir deretter analysert
ved å ta i bruk en designet verdistrømkartleggingsmodell (VSM).
I analysen ble det funnet at tverrfaglig samarbeid i samsvar med verdikjedestyring har forbedret
prosesser betydelig. Derimot ble det også identifisert flere utfordringer med dagens praksis, inkludert
ineffektiv prioritering og vurdering, dobbeltarbeid, stor andel fysiske dokumenter, lite standardisering,
lange ventetider og begrenset pasientinvolvering. Det ble også oppdaget teknologiske
utfordringer som inkluderer bruken av mange og fragmenterte HIT systemer, og mangelen på interoperabilitet
og brukervennlig grensesnitt. Ved å legge vekt på standardisering og integrering
på tvers av enheter i verdikjeden, ble det konkludert at både HIT og SCM kan utnyttes i stor grad
for å legge til rette for effektive preoperative pasientforløp. I tillegg kan HIT støtte integrering ved
mer effektiv lagring, deling og innhenting av informasjon. Dessuten kan HIT eliminere bruken av
fysiske dokumenter og potensielt legge til rette for mer effektive preoperative prosesser ved implementeringen
av kliniske beslutningsstøttesystemer (CDSS). | |
dc.description.abstract | The healthcare industry is currently experiencing rapid growth that also entails considerable changes
in demography, public expectations and technology. Ultimately, this increases the complexity and
pressure on healthcare organizations to continuously improve and develop. However, the healthcare
sector can benefit from the lesson learned in other industries by adopting supply chain management
(SCM) practices and information technology as means to keep up with the evolving industry.
As a matter of fact, health information technology (HIT) is considered a critical enabler to
develop and transform the healthcare sector. However, a gap in the literature is recognized in the
initial phase of care pathways, the preoperative phase. This leads to the following overall Problem
Statement, which is explored in detail by three corresponding research questions:
To what extent can HIT and SCM practice be utilized to facilitate efficient preoperative
care pathways?
This thesis is initiated by an introduction and a presentation of the research methodology, followed
by a literature study and case study. Subsequently, findings are analyzed and discussed,
which ultimately leads to the conclusion. The literature study involves discovering existing academic
literature on care pathways, supply chain management (SCM) and health information technology
(HIT), which provides the theoretical foundation. The case study in this thesis applies two
different methods as means to collect data, which includes two semi-structured interviews and
collection of secondary data (reports, white papers, flow charts, etc). Moreover, the data is analyzed
by using a designed value streammapping (VSM) model.
In the analysis, it was found that multidisciplinary collaboration in accordance with SCM practice
has improved processes significantly. However, multiple challenges with the current practice
were also identified, including inefficient triage, duplication of work, multiple non-digital artifacts,
lack of standardization, long waiting times and limited patient involvement. Furthermore, technological
challenges were also discovered, which include the use of multiple and fragmented HIT
systems, and the lack of interoperability and user-friendly interfaces. Hence, it was concluded
both HIT and SCM can be significantly utilized to facilitate efficient preoperative care pathways
by emphasizing standardization and integration across entities in the care chain. Furthermore,
by utilizing HIT and its ability to store, share and retrieve information can support this integration.
Besides, HIT can also eliminate the use of non-digital artifacts and potentially facilitate more
efficient preoperative processes by implementing clinical decision support systems (CDSS). | |