• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utilizing Health IT and SCM practice for efficient patient flows: Case study of preoperative care pathways at a Norwegian hospital

Zahlsen, Petter; Stubberud, Eivind
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776929
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [2426]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Helseindustrien opplever for tiden rask vekst, som også innebærer betydelige endringer i demografi,

offentlige forventninger og teknologi. I kjølevannet av dette øker også kompleksiteten i helseindustrien,

samt presset for kontinuerlig forbedring og utvikling. Som en respons til disse utfordringene,

kan helsevesenet dra nytte av erfaringer fra andre industrier med hensyn til verdikjedestyring,

samt ta i bruk helseinformasjonsteknologi (HIT) som anses som en avgjørende faktor

for å følge utviklingen i industrien. I tillegg har det også blitt oppdaget mangler i litteraturen

relatert til den startfasen av standardiserte pasientforløp, også kalt den preoperative fasen. Dette

har ført til en overordnet Problemstilling som studeres i detalj ved hjelp av tre sammenhengende

forskningsspørsmål:

I hvilken grad kan HIT og verdikjedestyring utnyttes for å fasilitere effektive preoperative

pasientforløp?

Denne avhandlingen innledes med en introduksjon og en presentasjon av forskningsmetodikken,

etterfulgt av en litteraturstudie og casestudie. Deretter blir funnene analysert og diskutert, før

en konklusjon kan bli sammenfattet. Litteraturstudien innebærer å oppdage eksisterende faglitteratur

om standardiserte pasientforløp, verdikjedestyring (SCM) og helseinformasjonsteknologi

(HIT), som bidrar til det teoretiske grunnlaget. Casestudien i denne oppgaven bruker to forskjellige

metoder for å samle inn data, dette inkluderer to semistrukturerte intervjuer samt innsamling

av sekundære data (rapporter, Stortingsmeldinger, flytdiagrammer osv.). Data blir deretter analysert

ved å ta i bruk en designet verdistrømkartleggingsmodell (VSM).

I analysen ble det funnet at tverrfaglig samarbeid i samsvar med verdikjedestyring har forbedret

prosesser betydelig. Derimot ble det også identifisert flere utfordringer med dagens praksis, inkludert

ineffektiv prioritering og vurdering, dobbeltarbeid, stor andel fysiske dokumenter, lite standardisering,

lange ventetider og begrenset pasientinvolvering. Det ble også oppdaget teknologiske

utfordringer som inkluderer bruken av mange og fragmenterte HIT systemer, og mangelen på interoperabilitet

og brukervennlig grensesnitt. Ved å legge vekt på standardisering og integrering

på tvers av enheter i verdikjeden, ble det konkludert at både HIT og SCM kan utnyttes i stor grad

for å legge til rette for effektive preoperative pasientforløp. I tillegg kan HIT støtte integrering ved

mer effektiv lagring, deling og innhenting av informasjon. Dessuten kan HIT eliminere bruken av

fysiske dokumenter og potensielt legge til rette for mer effektive preoperative prosesser ved implementeringen

av kliniske beslutningsstøttesystemer (CDSS).
 
The healthcare industry is currently experiencing rapid growth that also entails considerable changes

in demography, public expectations and technology. Ultimately, this increases the complexity and

pressure on healthcare organizations to continuously improve and develop. However, the healthcare

sector can benefit from the lesson learned in other industries by adopting supply chain management

(SCM) practices and information technology as means to keep up with the evolving industry.

As a matter of fact, health information technology (HIT) is considered a critical enabler to

develop and transform the healthcare sector. However, a gap in the literature is recognized in the

initial phase of care pathways, the preoperative phase. This leads to the following overall Problem

Statement, which is explored in detail by three corresponding research questions:

To what extent can HIT and SCM practice be utilized to facilitate efficient preoperative

care pathways?

This thesis is initiated by an introduction and a presentation of the research methodology, followed

by a literature study and case study. Subsequently, findings are analyzed and discussed,

which ultimately leads to the conclusion. The literature study involves discovering existing academic

literature on care pathways, supply chain management (SCM) and health information technology

(HIT), which provides the theoretical foundation. The case study in this thesis applies two

different methods as means to collect data, which includes two semi-structured interviews and

collection of secondary data (reports, white papers, flow charts, etc). Moreover, the data is analyzed

by using a designed value streammapping (VSM) model.

In the analysis, it was found that multidisciplinary collaboration in accordance with SCM practice

has improved processes significantly. However, multiple challenges with the current practice

were also identified, including inefficient triage, duplication of work, multiple non-digital artifacts,

lack of standardization, long waiting times and limited patient involvement. Furthermore, technological

challenges were also discovered, which include the use of multiple and fragmented HIT

systems, and the lack of interoperability and user-friendly interfaces. Hence, it was concluded

both HIT and SCM can be significantly utilized to facilitate efficient preoperative care pathways

by emphasizing standardization and integration across entities in the care chain. Furthermore,

by utilizing HIT and its ability to store, share and retrieve information can support this integration.

Besides, HIT can also eliminate the use of non-digital artifacts and potentially facilitate more

efficient preoperative processes by implementing clinical decision support systems (CDSS).
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit