"Vel Reist" - Evaluation of behaviour change design Evaluating the influence of behaviour-changing interaction design on an active travel on users
Description
Full text not available
Abstract
I de siste årene har det dukket opp en rekke løsninger i markedet som tilbyr spesielt utformede plattformer som spesialiserer seg på å endre atferd gjennom digitalt design, og åskape vanedannende brukeropplevelser med sikte på å øke ønskede atferdsmønster. En av disse tjeneste er Better Point. Denne bacheloroppgaven undersøker og evaluerer hvordan prinsippene for atferdsendrings-design brukes til å løse komplekse samfunnsutfordringer. Forskningen og den påfølgende evaluering søker å svare på spørsmålet om "Hvilken effekt har" Vel Reist "-applikasjonen på brukerens aktive reise?" i Gjøvik. Ved å analysere de selvrapporterte resultatene og trendene for atferd, utforsket denne oppgaven hvordan en feiljusteringen mellom brukerens atferd og verdier gjennom brukerens atferdsendringsreise. In recent years a number of solutions have sprung up in the market offering highly designed platforms specialized at changing behaviours through digital design and creating habit-forming user experiences aimed to increase desired behaviour patterns. One such service is Better points. This bachelor thesis investigates and evaluates how the principles of behaviour change design are used to solve complex challenges. The research and subsequent evaluation seek to answer the question of “What effect does the "Vel Reist" application have on the user's active travel?” in Gjøvik. By analysing the self-reported behaviour outcomes and trends this thesis explored how the misalignment between user behaviour and values impacted behaviour through the user journey.