dc.description.abstract | Våren 2020 ble samfunnet endret av Korona-viruset og medførte at universiteter og skolene
over hele verden måtte gå digitalt. I den anledningen fikk vi i oppdrag å undersøke hvordan
den digitale skolen hadde vært på NTNU i tidsrommet våren og høsten 2020. Etter å ha
gjennomført en omfattende innsiktsfase i rapporten «Digital Undervisning våren 2020» kom
vi frem til flere problemområder. Vi kom frem til at hovedproblemet på NTNU er at
ressurser, informasjon og liknende ikke er godt nok synliggjort som samsvarer med tidligere
studier og resultater. Dette ledet til problemstillingen: Hvordan kan NTNUs ressurser utnyttes
til deres fulle potensiale for at den digitale hverdagen skal bli enklere for studenter og
ansatte?
Basert på problemet utviklet vi konseptet Digital Læring. Digital Læring er et verktøy for
NTNU fra NTNU, som skal bidra til å gjøre det lettere for studenter og ansatte å finne frem
til informasjon og ressurser på NTNU. Den vil også virke som en kommunikasjonsportal fra
NTNU til studenter og ansatte. Verktøyet er utviklet som både nettside og app. Målgruppene
for prosjektet er studenter, vitenskapelige ansatte og administrative ansatte. Det ble utviklet
resultatmål og effektmål: Resultatmål: å ha en tjeneste hvor all informasjon om digital skole,
ressurser, tilbud, arrangementer og lignende er samlet på et sted. Effektmål: Digital Læring
skal legge til rette for at det skal være enklere å planlegge, gjennomføre og holde
undervisning av ulike typer uten at det går på bekostning av kvalitet, tid og selvfølelse.
Prosjektet er blitt gjennomført med bruk av prosessmodellen Double Diamond og
Brukersenteret design, og har designet med et stort fokus på Universell utforming. Prosessen
har vært en blanding av smidig- og fossefallsmetodikk, hvor vi har jobbet etter en
prosjektplan og fremdriftsplan, men vurdert, endret og omgjort etter behov gjennom
prosessen.
Gjennom Del 2 av prosjektet har vi gjennomført flere undersøkelser som bygger videre på
svarene fra Del 1 (Digital undervisning våren 2020). Det har blant annet blitt undersøkt
hvordan Innsida og Blackboard har vært å bruke etter oppdateringen vinter 2021 og hvordan
de skårer på WCAG tester. I tillegg har vi sett på hvordan målgruppene ønsker å motta
informasjon, og hva/hvor/hvordan de henter informasjon per i dag. Digital Læring har blitt
brukertestet og WCAG testet i flere stadier gjennom prosjektet. | |