Digital Læring, Verktøyet for Undervisning og Informasjonsspredning på NTNU
Bachelor thesis

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776844Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1224]
Sammendrag
Våren 2020 ble samfunnet endret av Korona-viruset og medførte at universiteter og skoleneover hele verden måtte gå digitalt. I den anledningen fikk vi i oppdrag å undersøke hvordanden digitale skolen hadde vært på NTNU i tidsrommet våren og høsten 2020. Etter å hagjennomført en omfattende innsiktsfase i rapporten «Digital Undervisning våren 2020» komvi frem til flere problemområder. Vi kom frem til at hovedproblemet på NTNU er atressurser, informasjon og liknende ikke er godt nok synliggjort som samsvarer med tidligerestudier og resultater. Dette ledet til problemstillingen: Hvordan kan NTNUs ressurser utnyttestil deres fulle potensiale for at den digitale hverdagen skal bli enklere for studenter ogansatte?Basert på problemet utviklet vi konseptet Digital Læring. Digital Læring er et verktøy forNTNU fra NTNU, som skal bidra til å gjøre det lettere for studenter og ansatte å finne fremtil informasjon og ressurser på NTNU. Den vil også virke som en kommunikasjonsportal fraNTNU til studenter og ansatte. Verktøyet er utviklet som både nettside og app. Målgruppenefor prosjektet er studenter, vitenskapelige ansatte og administrative ansatte. Det ble utvikletresultatmål og effektmål: Resultatmål: å ha en tjeneste hvor all informasjon om digital skole,ressurser, tilbud, arrangementer og lignende er samlet på et sted. Effektmål: Digital Læringskal legge til rette for at det skal være enklere å planlegge, gjennomføre og holdeundervisning av ulike typer uten at det går på bekostning av kvalitet, tid og selvfølelse.Prosjektet er blitt gjennomført med bruk av prosessmodellen Double Diamond ogBrukersenteret design, og har designet med et stort fokus på Universell utforming. Prosessenhar vært en blanding av smidig- og fossefallsmetodikk, hvor vi har jobbet etter enprosjektplan og fremdriftsplan, men vurdert, endret og omgjort etter behov gjennomprosessen.Gjennom Del 2 av prosjektet har vi gjennomført flere undersøkelser som bygger videre påsvarene fra Del 1 (Digital undervisning våren 2020). Det har blant annet blitt undersøkthvordan Innsida og Blackboard har vært å bruke etter oppdateringen vinter 2021 og hvordande skårer på WCAG tester. I tillegg har vi sett på hvordan målgruppene ønsker å mottainformasjon, og hva/hvor/hvordan de henter informasjon per i dag. Digital Læring har blittbrukertestet og WCAG testet i flere stadier gjennom prosjektet.