The Artificial Female: The Promise of The Perfect Woman in Her and Ex Machina
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776706Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven undersøker temaet” humanoide maskiner” i filmene Her (Jonze, 2013) og Ex Machina (Garland, 2014). Oppgaven har tre tematiske deler: The Promise of Technology, Female Cyborgs og Agency of Machines. Menneskene og maskinene har en interessant dynamikk der menneskene har et sterkt begjær for maskinene, men har vanskeligheter med å vite om de skal behandle dem som objekter eller som mennesker. Dette vil bli undersøkt videre. Skaperne av maskinene er menn, og maskinene er diskuterbart laget for menns fryd. Maskinene ønsker selv å finne deres plass i verden. Målet med denne masteroppgaven er å analysere karakterenes forhold, menneske-maskin samhandlingene og å reflektere på viktigheten av løftet om teknologi, på sosiale hierarkier og på hvem som kan ha agens. The thesis examines the topic of humanoid machines in the films Her (Jonze, 2013) and Ex Machina (Garland, 2014). The thesis has three thematic parts: The Promise of Technology, Female Cyborgs and Agency of Machines. In the two films, the humans and machines have an interesting dynamic, where the humans have a desire for the machines, but struggle with not knowing if they should treat them as objects or as humans. The creators of the machines are men, and they are arguably made for the men’s pleasure. The machines themselves want to find their place in this world. The goal of the thesis is to analyse the characters’ relationships, the human – machine interactions, and to reflect on their import on the promise of technology, on social hierarchies and on who gets to have agency.