dc.contributor.advisor | Hongisto, Ilona | |
dc.contributor.author | Björnsson, Eiríkur | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T16:05:47Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T16:05:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:53759382:36622389 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776587 | |
dc.description.abstract | I denne avhandlingen ser jeg på hvordan forskjellige perspektiver og ekstatisk sannhet
[ecstatic truth] påvirker autentisitet i dokumentar film. Jeg tar for meg Werner Herzogs
filmer samtidig som jeg utdyper konseptene 'den kreative behandlingen av aktualitet',
'perspektivisme' og 'ekstatisk sannhet'. Jeg vil også reflektere over min egen praksis som
filmfotograf for en kort dokumentar for å vurdere definisjonene og graden av autentisitet i
dokumentarfilm.
Dokumentarfilmer er filmskaperens tolkning av virkeligheten. Deres perspektiv kan ikke
fjernes. I stedet for å insistere på objektivitet når en dokumentar lages, kan filmskaperen
være mer ærlig når en er åpen om perspektiver og hvordan de oppnår sannheten gjennom
disse perspektivene. Dette inkluderer å inkorporere de portretterte subjekters perspektiv
inn i dokumentaren. Perspektivet til en protagonist kan flettes sammen med eller stå imot
filmskaperens perspektiv, noe som skaper en kreativ spenning som resulterer i autentisitet.
Ifølge Werner Herzog er ekstatisk sannhet et dypere lag av sannhet i film, som man når
gjennom fabrikkering eller stilisering. Herzog stiliserer sine filmer for å belyse hans seere
med denne poetiske dimensjonen av sannhet. Jeg påpeker at stiliseringen som Herzog
bruker i hans filmer kan bli sett på som autentiske selv om de ikke er faktabaserte.
Konsekvent, så bør ikke dokumentar autentisitet bare bedømmes på hvor godt
dokumentarer korresponderer med aktualitet. Dokumentarer er en kreativ behandling av
aktualitet, og på denne måten opplyser den seeren og skaper ekte følelser som ikke er
avhengig av fakta. | |
dc.description.abstract | In this thesis, I look at how different perspectives and ecstatic truth affect authenticity in
documentary cinema. I look at the cinema of Werner Herzog while elaborating on the
concepts of ‘the creative treatment of actuality’, ‘perspectivism’ and ‘ecstatic truth’. I will
also reflect on my own practice as a cinematographer on a documentary short in order to
consider the definitions and extensions of authenticity in documentary cinema.
Documentary films are the filmmaker’s interpretations of reality. Their perspective cannot
be removed. Instead of insisting on objectivity when making a documentary, filmmakers
can be more truthful when they are open about their perspective and how they arrive at the
truth through that perspective. This includes incorporating the perspectives of the portrayed
subjects into the documentary. The perspective of a protagonist can intertwine or clash with
the perspective of the filmmaker, which produces a creative tension that contributes to
authenticity.
According to Werner Herzog, ecstatic truth is a deeper stratum of truth in cinema, which is
reached through fabrication or stylization. Herzog stylizes his films to illuminate his viewers
with this poetic dimension of truth. I argue that the stylizations Herzog uses in his cinema
can be viewed as authentic even though they are not factually true. Consequently,
documentary authenticity is not and should not be solely judged on how well documentaries
correspond to actuality. Documentaries are in one way or another a creative treatment of
actuality, and as such they illuminate the viewer and produce true emotions in ways that do
not depend on factual verification. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Documentary Authenticity | |
dc.type | Master thesis | |