Documentary Authenticity
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776587Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne avhandlingen ser jeg på hvordan forskjellige perspektiver og ekstatisk sannhet[ecstatic truth] påvirker autentisitet i dokumentar film. Jeg tar for meg Werner Herzogsfilmer samtidig som jeg utdyper konseptene 'den kreative behandlingen av aktualitet','perspektivisme' og 'ekstatisk sannhet'. Jeg vil også reflektere over min egen praksis somfilmfotograf for en kort dokumentar for å vurdere definisjonene og graden av autentisitet idokumentarfilm.Dokumentarfilmer er filmskaperens tolkning av virkeligheten. Deres perspektiv kan ikkefjernes. I stedet for å insistere på objektivitet når en dokumentar lages, kan filmskaperenvære mer ærlig når en er åpen om perspektiver og hvordan de oppnår sannheten gjennomdisse perspektivene. Dette inkluderer å inkorporere de portretterte subjekters perspektivinn i dokumentaren. Perspektivet til en protagonist kan flettes sammen med eller stå imotfilmskaperens perspektiv, noe som skaper en kreativ spenning som resulterer i autentisitet.Ifølge Werner Herzog er ekstatisk sannhet et dypere lag av sannhet i film, som man nårgjennom fabrikkering eller stilisering. Herzog stiliserer sine filmer for å belyse hans seeremed denne poetiske dimensjonen av sannhet. Jeg påpeker at stiliseringen som Herzogbruker i hans filmer kan bli sett på som autentiske selv om de ikke er faktabaserte.Konsekvent, så bør ikke dokumentar autentisitet bare bedømmes på hvor godtdokumentarer korresponderer med aktualitet. Dokumentarer er en kreativ behandling avaktualitet, og på denne måten opplyser den seeren og skaper ekte følelser som ikke eravhengig av fakta. In this thesis, I look at how different perspectives and ecstatic truth affect authenticity indocumentary cinema. I look at the cinema of Werner Herzog while elaborating on theconcepts of ‘the creative treatment of actuality’, ‘perspectivism’ and ‘ecstatic truth’. I willalso reflect on my own practice as a cinematographer on a documentary short in order toconsider the definitions and extensions of authenticity in documentary cinema.Documentary films are the filmmaker’s interpretations of reality. Their perspective cannotbe removed. Instead of insisting on objectivity when making a documentary, filmmakerscan be more truthful when they are open about their perspective and how they arrive at thetruth through that perspective. This includes incorporating the perspectives of the portrayedsubjects into the documentary. The perspective of a protagonist can intertwine or clash withthe perspective of the filmmaker, which produces a creative tension that contributes toauthenticity.According to Werner Herzog, ecstatic truth is a deeper stratum of truth in cinema, which isreached through fabrication or stylization. Herzog stylizes his films to illuminate his viewerswith this poetic dimension of truth. I argue that the stylizations Herzog uses in his cinemacan be viewed as authentic even though they are not factually true. Consequently,documentary authenticity is not and should not be solely judged on how well documentariescorrespond to actuality. Documentaries are in one way or another a creative treatment ofactuality, and as such they illuminate the viewer and produce true emotions in ways that donot depend on factual verification.