Lillehammermål - En sosiolingvistisk studie av språket til ungdommer på Lillehammer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275725Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgava undersøker jeg språket på Lillehammer. Undersøkelsen baserer seg på intervjuer med 12 ungdommer på to videregående skoler som tilbyr ulike studieretninger: yrkesfag og studiespesialisering (tidligere allmennfag), og målet er å kunne svare på følgende tre spørsmål:
1. Hvilke språklige varianter blir brukt av ungdommer på Lillehammer?
2. Er det forskjell på talemålet til ungdommer som går studiespesialiserende vs. yrkesfaglig studieretning?
3. Har grad av lokal identitet noe å si for måten ungdommene snakker på?
Intervjuene gir både kvantitative og kvalitative data. Jeg har valgt å undersøke 12 språklige variabler hvor det kan forventes å være ulike varianter som er i bruk hos informantene. Disse resultatene blir kvantifisert og vist i form av tabeller og diagrammer og viser at det er variasjon i språket på Lillehammer. Man finner både språklige varianter som tilhører en bokmålsnær standard og lokale, tradisjonelle varianter. Dette kan forklares med byens geografiske plassering, urbanisering og regionalisering. I tillegg har bymål spesielle særtrekk som kan være med på å forklare hvorfor man finner variasjon.
Intervjuene gir også informasjon om personligheten til informantene, og med utgangspunkt i ulike sosiale variabler som gruppetilhørighet, valg av studieretning og framtidsplaner, har jeg kunnet plassere informantene i gruppene «homo dynamicus» og «homo domesticus» etter hvilken grad av lokal tilhørighet ungdommene har. Undersøkelsen har vist at det er en viss sammenheng mellom valg av studieretning på videregående skole og lokal tilhørighet. De fleste elevene på yrkesfag har mest lokal tilhørighet og tilhører derfor «homo domesticus», mens de fleste på studiespesialiserende har liten grad av lokal tilhørighet og tilhører «homo dynamicus». Undersøkelsen viser at det er språklig variasjon både mellom de to skolene, men også mellom informantene som tilhører de forskjellige gruppene. Elevene som tilhører «homo dynamicus» bruker flest standardnære varianter, og «homo domesticus» bruker flest lokale varianter.