Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrit Mæhlum
dc.contributor.authorClausen, Ingunn Fagervold
dc.date.accessioned2015-02-10T11:45:22Z
dc.date.available2015-02-10T11:45:22Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275725
dc.description.abstractI denne oppgava undersøker jeg språket på Lillehammer. Undersøkelsen baserer seg på intervjuer med 12 ungdommer på to videregående skoler som tilbyr ulike studieretninger: yrkesfag og studiespesialisering (tidligere allmennfag), og målet er å kunne svare på følgende tre spørsmål: 1. Hvilke språklige varianter blir brukt av ungdommer på Lillehammer? 2. Er det forskjell på talemålet til ungdommer som går studiespesialiserende vs. yrkesfaglig studieretning? 3. Har grad av lokal identitet noe å si for måten ungdommene snakker på? Intervjuene gir både kvantitative og kvalitative data. Jeg har valgt å undersøke 12 språklige variabler hvor det kan forventes å være ulike varianter som er i bruk hos informantene. Disse resultatene blir kvantifisert og vist i form av tabeller og diagrammer og viser at det er variasjon i språket på Lillehammer. Man finner både språklige varianter som tilhører en bokmålsnær standard og lokale, tradisjonelle varianter. Dette kan forklares med byens geografiske plassering, urbanisering og regionalisering. I tillegg har bymål spesielle særtrekk som kan være med på å forklare hvorfor man finner variasjon. Intervjuene gir også informasjon om personligheten til informantene, og med utgangspunkt i ulike sosiale variabler som gruppetilhørighet, valg av studieretning og framtidsplaner, har jeg kunnet plassere informantene i gruppene «homo dynamicus» og «homo domesticus» etter hvilken grad av lokal tilhørighet ungdommene har. Undersøkelsen har vist at det er en viss sammenheng mellom valg av studieretning på videregående skole og lokal tilhørighet. De fleste elevene på yrkesfag har mest lokal tilhørighet og tilhører derfor «homo domesticus», mens de fleste på studiespesialiserende har liten grad av lokal tilhørighet og tilhører «homo dynamicus». Undersøkelsen viser at det er språklig variasjon både mellom de to skolene, men også mellom informantene som tilhører de forskjellige gruppene. Elevene som tilhører «homo dynamicus» bruker flest standardnære varianter, og «homo domesticus» bruker flest lokale varianter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectlillehammermålnb_NO
dc.subjectungdomsspråknb_NO
dc.subjectbymålnb_NO
dc.subjectlokal tilhørighetnb_NO
dc.subjectlokal identitetnb_NO
dc.subjectregionaliseringnb_NO
dc.subjectøstlandsmålnb_NO
dc.subjectstudieretningnb_NO
dc.subjectLillehammernb_NO
dc.titleLillehammermål - En sosiolingvistisk studie av språket til ungdommer på Lillehammernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel