Browsing Publikasjoner fra CRIStin - NTNU by Title
Now showing items 37254-37273 of 37304
-
Å iscenesette det usette og uhørte - Teaterkunst og dramapedagogikk - tett på demokratiet
(Chapter, 2017)Dette kapitlet er motivert av en undring over demokratier som avler destruktive krefter, på tross av borgerrettigheter, uttrykksfrihet og –, for de fleste –, langvarig skolegang. For det andre fins det en interesse for å ... -
Å jobbe med etterforskning av vold og overgrep mot barn. Sentrale belastninger og ressurser hos ansatte i Trøndelag Politidistrikt. Resultater fra forskningsprosjektet STRESOB
(Research report, 2020)Forskningsprosjektet STRESOB ble utviklet etter initiativ av Trøndelag politidistrikt på bakgrunn av et ønske om å sette fokus på ansatte som jobber med å etterforske og straffeforfølge vold og overgrep mot barn. Totalt ... -
Å lage gode naboer av domfelte: Rehabilitering som narrativ og problem
(Chapter, 2022) -
Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning ... -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
(Research report, 2014) -
Å medvirke når barnevernet undersøker. Delrapport 5. Barnevernets undersøkelsesarbeid fra bekymring til beslutning.
(Research report, 2020)Dette er den femte delrapporten fra prosjektet «Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning». Denne delrapporten dreier seg om barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid. ... -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ... -
Å oppdage barn med motoriske utfordringer i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Ansatte i barnehager er sentrale når det gjelder å oppdage barn med motoriske utfordringer. Flere yrkesgrupper innenfor den pedagogiske og helsefaglige retningen kan støtte disse barna. Målet med denne studien var å undersøke ... -
Å se mennesket. Kan innsikt i psykoterapi bidra til bedre møter hos fastlegen?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Allmennmedisin er et generalistfag. I Norge er faget for det meste organisert som en fastlegeordning. Dette legger til rette for langvarige relasjoner mellom pasient og lege. Budskapet i denne artikkelen er at innsikt i ... -
Å skape et begrep om jam i utforskningen av en deleuziansk metode-ontologi - Med utgangspunkt i arbeid med en lesesirkel
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å forske med kunsten innebærer ikke bare valget av visse metoder for bruk i forskningsprosessen, men også om å ha til disposisjon spesifikke måter å tenke om metode. I denne artikkelen vil jeg synliggjøre en tenkemåte ... -
Å skrive ut pasienter til kommunene - faglig rasjonalitet under press?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen tar opp hvordan beslutninger om når en pasient kan utskrives fra sykehus for å få oppfølging i hjemkommunen, fattes. Bakgrunnen er samhandlingsreformens forventning om økt behandlingsansvar for kommunene, økt ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og ... -
Å tenke med havet: Et maritimt perspektiv på jernalderlandskapet mellom Buksnesfjorden og Borg på Vestvågøy i Lofoten
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Vestvågøy, an island in the Lofoten archipelago, is well known in Scandinavian archaeology due to two massive Iron Age buildings at the Borg farm. Borg has been a popular subject for Iron Age research. Research has mainly ... -
Å tenke sammen om undervisning - Utvikling av en intervensjon for læreres læring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal ... -
Å undervise i sirkus som kunstfag - en studie av sammenflettede tilblivelser i intra-aktiv sirkusdidaktikk.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med denne studien er å bidra til .kt kunnskap om hvordan kunstnerlærere underviser i faget sirkus i norsk kulturskole. Tre sirkuslærere i en norsk kulturskole har gitt material for analysen der følgende problemstilling ... -
Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke ...