Blar i Publikasjoner fra CRIStin - NTNU på tittel
Viser treff 16514-16533 av 38070
-
Hvordan håndteres avrenning fra ferskfisktransport i andre fiskenasjoner, en komparativ studie av Irland, Island og Færøyene
(Nofima rapportserie, Research report, 2022)Det ble gjennomført en komparativ studie hos villfiskforedlere, lakseslakteri, transportbyrå og tilsynsmyndigheter i Irland, Island og Færøyene der man diskuterte problemstillingen rundt avrenning fra lastebiler som ... -
Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)En tydelig trend i norsk utdanningspolitikk er at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser. Lærere oppfordres til å ta i bruk disse ressursene i den hensikt å skape bedre undervisningspraksiser i skolen. ... -
Hvordan ivaretas samspillsveiledning til foreldre i norske nyfødtintensivenheter?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Bakgrunn: Nasjonale retningslinjer anbefaler at foreldre til prematurt fødte barn tilbys kunnskapsbasert samspillsveiledning mens barnet er innlagt på sykehus. Forskning viser at foreldreveiledningsprogrammet «Mother-Infant ... -
Hvordan kan KRLE-faget fremstille islams mangfold?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen gir jeg et bidrag til den faglige diskusjonen om hvordan islam kan fremstilles i grunnskolens KRLE-fag. Ved hjelp av Robert Jacksons tredelte tilnærming til religion prøver jeg å vise at læreplanens syn ... -
Hvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Tross retten til medvirkning i egne tjenestetilbud viser forskning at personer med utviklingshemming har vansker med å få sin stemme hørt. Denne artikkelen introduserer PAAR (participatory and appreciative action and ... -
Hvordan kan vi endre? Et spørsmål om transisjon
(Chapter, 2020) -
Hvordan kommuniserer lærere med elevene i teknologiprosjekter?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Inquiry-based methods have been seen as important for developing science in the school. There are good reasons why the work of designing various technological devices in technology should also be part of inquiry-based ... -
Hvordan oppfattes og omtales usikre kostnadsestimater?
(Research report, 2018) -
Hvordan opplever videreutdanningsstudenter i operasjonssykepleie læringsmiljøet ved operasjonsavdelinger?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Det er lite forskningsbasert kunnskap om operasjonssykepleierstudenters opplevelser av læringsmiljøet i praksisstudier ved operasjonsavdelinger. Resultater fra et fåtall internasjonale studier indikerer at ... -
Hvordan påvirker bedriftens størrelse predikering av konkurs?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Hvilke variabler påvirker modeller som brukes for å forutse en konkurs? I denne studien undersøkes det om størrelse er en viktig parameter. Forskerne finner at flere modeller er mindre nøyaktige for de minste og største ... -
Hvordan påvirker nedleggelse av bankkontor valg av boliglånsbank
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Flere banker har lagt ned bankfilialer, og begrunner kostnadskutt med mer selvbetjente kunder. Lokalsamfunn argumenterer for bankfilialenes betydning, men fører nedleggelsene fortsatt til kundeavgang? Vi sammenligner ... -
Hvordan realiserer andrespråksbrukere norsk kvantitetsdistinksjon? Varighetsmålinger i norsk som andrespråk
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne studien undersøker vi hvordan brukere av norsk som andrespråk med russisk og arabisk som morsmål uttaler norsk kort og lang vokal. Vi målte varigheten av kort og lang /i/, /y/, /Ãâ°/ og /u/ og etterfølgende henholdsvis ... -
Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen tar for seg kjerneelementene i læreplanen Kunnskapsløftet 2020. Gjennom en analyse av dokumentene som utgjorde forarbeidet til læreplanen, viser jeg hvordan fagspesifikk literacy utgjør et teoretisk ... -
Hvordan skape tillit og aksept for automasjon av strømforbruk
(Research report, 2022) -
Hvordan skape økt bevissthet og oppslutning fra studentene i kvalitetsutvikling i høyere utdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Vi har i denne studien sett på et kvalitetssystem for evaluering og erfaringer med hvordan dette gjennomføres i høyere utdanning. Vi har hatt fokus på rollene emneansvarlig og student og sett på hvordan studieprogramledelsen ... -
Hvordan styrke SFI-enes bidrag til innovasjon?
(Research report, 2023) -
Hvordan vurdere etiske aspekter ved moderne helse- og velferdsteknologi?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Hvordan skal vi innføre helse- og velferdsteknologi i den kommunale helse- og omsorgstjenesten på en god måte? Hvordan skal vi vurdere de etiske aspektene ved slik teknologi? Dette er hovedspørsmålene i denne artikkelen, ... -
Hvorfor er det så vanskelig å integrere velferdsteknologi i omsorgstjenesten? –trygghetsalarmen som case
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Hvorfor Hundorp? Nytt lys på gudbrandsættens maktsenter
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Hundorp is considered one of the most important Viking Age sites in inland Eastern Norway. However, our knowledge of the site is blurred by a mix of fact, fiction, and folklore, and little is known regarding its development ... -
Hvorfor ikke produsere økologisk?
(Journal article, 2016)For en enkeltperson som en bonde er, eller for et gårdshushold kan det være et stort steg å legge om til økologisk produksjon.