Browsing Publikasjoner fra CRIStin - NTNU by Title
Now showing items 16455-16474 of 37996
-
Hva skal barn lære?
(Chapter, 2017)Dette kapitlet vil vise at den politiske kulturen som manifesterte seg i utviklingen av skolene på det lange 1700-tallet, var formet av staten ovenfra gjennom lover og forordninger, men også nedenfra gjennom lokale initiativ ... -
Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling»
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker jeg ... -
Hva slags filosofi trenger samfunnet?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Every human being may be said to be a philosopher, endowed with the capacity to reflect on her own life as part of some general worldview or even 'ontology'. With that said, it is not obvious what kind of philosophical ... -
Hva slags semantisk rolle spiller den beskrivende delen av en nominalfrase?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I samsvar med den språkfilosofiske teorien om direkte referanse (Kaplan) antas det at deskriptive elementer i refererende termer ikke bidrar med sannhetsbetingelser til den uttrykte proposisjonen. Slike beskrivelser har ... -
HVDC Circuit Breakers: A Comprehensive Review
(Peer reviewed; Journal article, 2021)High Voltage Direct Current (HVDC) systems are now well-integrated into AC systems in many jurisdictions. The integration of Renewable Energy Sources (RESs) is a major focus and the role of HVDC systems is expanding. ... -
HVDC meshed multi-terminal networks for offshore wind farms: Dynamic model, load flow and equilibrium
(Chapter, 2017)This paper presents sufficient conditions for the existence of an equilibrium point of multi-terminal HVDC (MT-HVDC) network for offshore applications. Newton's method is used both as a computational tool and as the basis ... -
Hvem er Edvard Munch i kunst og Kultur?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)At bidragene i Kunst og Kultur om Edvard Munchs bildekunst, liv og virke her hjemme og i utlandet er omfattende, skulle ikke overraske noen av tidsskriftets lesere. Foruten gjengivelser av ere titalls Munch-arbeider, ... -
«Hvem skal ta vare på oss nå?» Aldring, overlevelse og tvetydighet i en fattig bydel i Lusaka, Zambia
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Et viktig fundament for eldres overlevelse i Afrika sør for Sahara er det såkalte utsatte byttet mellom generasjonene, hvor barn er forpliktet til å forsørge sine foreldre når de blir gamle som en gjenytelse for at de selv ... -
Hvem var folket i det tidlige folkestyre?
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Hvem var Kirsten Heiberg?
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Hvem var Kirsten Heiberg? Dette tilsynelatende enkle spørsmålet er utgangs-punktet for Bjørn-Erik Hanssens omfangsrike og spennende biografi om skue-spillerinnen Kirsten Heiberg (1907–1976). Formålet med det store arbeidet ... -
Hverdagsrehabilitering og tverrfaglig samarbeid. En empirisk undersøkelse i 4 norske kommuner.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Tverrfaglig samarbeid i hverdagsrehabilitering er tidligere beskrevet som en positiv erfaring for personalet. Hensikten med denne artikkelen er å utforske og belyse personalets erfaringer med implementering av hverdagsre ... -
Hverdagsvirkelighet og Ting i seg selv
(Journal article; Peer reviewed, 2019)I Retrieving Realism (2015), søker Dreyfus og Taylor (D&T) å 1) forkaste det de kaller «medieringsbildet» til fordel for en «kontaktteori» om forholdet mellom sinn og verden, 2) forsvare et skille mellom «hverdagsvirkeligheten» ... -
Hvilke forhold påvirker lærerspesialistens arbeid? En nærstudie av 25 logger skrevet av lærere på videreutdanning for lærerspesialister i norsk
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Lærerspesialist er en ny rolle i skolen. Denne artikkelen tar utgangspunkt i 25 refleksjonslogger skrevet av lærere som tar videreutdanningsemnet Lærerspesialist i norsk med vekt på lesing og skriving 1.–10. trinn ved ... -
Hvilke legekvalifikasjoner er det behov for ved øyeblikkelig hjelp døgnopphold i den norske kommunehelsetjenesten?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Øyeblikkelig hjelp døgnopphold (ØHD) er et nytt behandlingstilbud for pasienter som trenger akutt medisinsk behandling i den norske kommunehelsetjenesten. Hensikten med studien var å få innsikt i hvilke kvalifikasjoner ... -
Hvilken nytte har hjemmeboende med hjelpebehov av velferdsteknologi?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med studien var å undersøke hvilke erfaringer utprøving av velferdsteknologi kan gi hjemmeboende brukere av omsorgstjenester. Studien ble gjennomført i to kommuner i Oppland som deltok i Det nasjonale ... -
Hvor ble det av pasienten i samarbeidsavtalene?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Nøkkelord: samhandlingsreformen, brukermedvirkning, iverksetting, samarbeidsavtaler. Keywords: The Coordination Reform, user participation, implementation, service agreements. -
Hvor farlig er MDMA?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Jamt og medarbeidere publiserer nå i Tidsskriftet en studie der man har observert en økning i antallet rettslig obduserte dødsfall og antallet pågrepne ruspåvirkede førere med funn av 3,4-metylendioksymetamfetamin (MDMA) ... -
Hvor mange genus er det i Tromsødialekten?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tradisjonelt har tromsø-dialekten tre genus; maskulinum, femininum og nøytrum. i denne artikkelen presenterer vi resultater fra to eksperimentelle studier som kan tyde på at femininum er i ferd med å forsvinne, slik at ... -
Hvor mange genus er det i Trondheims-dialekten?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Trondheims-dialekten har tradisjonelt tre grammatiske kjønn: hankjønn, hunkjønn, og intetkjønn. Denne artikkelen presenterer resultater fra to eksperimenter som viser at hunkjønn står svakere i denne dialekten enn tidligere ...