Digitalt medborgerskap. Seniorers erfaringer med arenaer for læring av digital teknologi
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Tidsskrift for velferdsforskning. 2020, 23 (4), 222-236. 10.18261/issn.0809-2052-2020-04-01Abstract
Manglende digital kompetanse blant eldre kan hindre fullverdig deltakelse i dagens digitale samfunn. Utfordringer knyttet til mulig digital ekskludering gjør at det er behov for å vite mer om denne gruppens erfaringer med prosessen mot å bli digitale borgere. I denne teksten retter vi oppmerksomheten mot seniorers arenaer for læring av digital teknologi. Empirien som ligger til grunn, er hentet fra en kvalitativ intervjustudie av 18 seniorers erfaringer. Konstant komparativ analyse av datamaterialet ga fire kategorier: ‘tidligere bruk i jobbsammenheng’ (1), ‘frivillig kursdeltakelse’ (2), ‘personlig veiledning gjennom Seniornett og bank’ (3), og ‘på egen hånd med støtte fra venner og familie’ (4). Funnene viser at arenaene er preget av stor variasjon med hensyn til læringsmuligheter. Det kom fram at det å bli oppfordret til å komme i gang er betydningsfullt, og at det er vesentlig å ha tilgang til lavterskeltilbud som bidrar med kvalifisert støtte og oppmuntring. Avslutningsvis diskuterer vi betydningen av å utforme strategier for bedre å inkludere seniorer i det digitale samfunns- og hverdagslivet.