Show simple item record

dc.contributor.advisorBungum, Berit
dc.contributor.authorSkoglund, Ørjan Middelhuis
dc.date.accessioned2020-12-15T13:56:44Z
dc.date.available2020-12-15T13:56:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719622
dc.description.abstractTeknologi som Virtual Reality (VR) skaper nye muligheter for naturfagundervisning. Denne studien undersøker hvordan VR kan bidra i naturfagundervisning innenfor temaet bærekraftig utvikling. Forskningsarbeidet har en kvalitativ tilnærming med både fenomenologi og kasusstudie som grunnlag. 28 elever på første trinnet på videregående skole fikk gjennom et undervisningsopplegg bruke VR-brillene av typen Samsung Gear VR og oppleve en VR-film på Vitensenteret i Trondheim. I etterkant svarte alle elevene på en skriftlig spørreundersøkelse og fire utvalgte elever fra klassen ble i tillegg intervjuet som en gruppe. De samme fire utvalgte elevene fikk i tillegg en VR-opplevelse på VR-laben på NTNU hvor de fikk prøve det mer avanserte VR-utstyret av typen HTC Vive. I etterkant ble de samme fire elevene på nytt intervjuet som en gruppe. Til slutt ble også klassens lærer intervjuet. Både VR-filmen på Vitensenteret og VR-programvaren på VR-laben hadde korallrev som tema innenfor bærekraftig utvikling. Resultatene tyder på at bruk av VR har et stort potensiale i naturfagundervisning. Studien viser at VR gir elevene en følelse av presence i den virtuelle verdenen. I tillegg kan VR være en del av en variert undervisning, gi fordeler som økt læringsutbytte, motivasjon og fange elevenes oppmerksomhet. VR gir også elever mulighet til å reise til steder som ellers ikke ville vært mulig. Bruk av VR i undervisning i naturfag medfører også flere utfordringer som ubehag hos elever og utfordringer knyttet til gjennomføring av undervisning med VR i et klasserom. For utdanning for bærekraftig utvikling kan VR bidra til å gi elever mer personlige forhold til sammensatte problemstillinger og utvikle elevenes kunnskap, holdninger og ferdigheter. Valg av VR-utstyr og VR-programvare bør ha et pedagogisk grunnlag og velges med en klar hensikt. Selv om studien viser at VR kan bidra i naturfagundervisning generelt og innenfor temaet bærekraftig utvikling er det behov for mer forskning på bruk av VR i utdanning, både på fordeler og ulemper, innenfor temaet bærekraftig utvikling og andre temaer i naturfag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleBruk av Virtual Reality (VR) i naturfagundervisning om bærekraftig utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record