dc.contributor.advisor | Allgood, Eleanor | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Engvik, Gunnar | nb_NO |
dc.contributor.author | Utgaard, Sissel Wik | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:45:30Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:45:30Z | |
dc.date.created | 2014-02-28 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 699661 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/271833 | |
dc.description.abstract | I denne masteravhandlingen er det yrkesfaglærerens opplevelse av profesjonell utvikling som er i fokus. Problemstillingen er: Hvordan opplever yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag profesjonell utvikling det første året i yrket?
Kravet til lærerprofesjonalitet blir stadig større for å kunne spille i takt med samfunnets raske endringer. Lenge trodde man at lærere som ble ferdigutdannet kunne gå rett inn i skolen som profesjonelle eksperter i undervisningen. I dag er det aksept for at det først er etter endt utdanning læreren utvikler sin profesjonalitet. Essensen i denne oppgaven er rettet mot yrkesfaglærerens læring og utvikling av profesjonalitet innenfor utdanningsprogrammet helseog oppvekstfag i videregående skole. Gjennom en kvalitativ studie med halvstrukturerte intervjuer av fem yrkesfaglærere og analyse av datamaterialet kom jeg frem til fire hovedkategorier, som kan forklare hva som kjennetegner de fem yrkesfaglærerens opplevelse av profesjonell utvikling. De fire kategoriene viser at: 1)identitet og rolleforståelse, 2)relasjoner og samarbeid, 3)det doble praksisfelt og 4) anerkjennelse og emosjoner er det som kjennetegner de fem informantenes opplevelse av profesjonalitet det første året som nyutdannet lærer. Kategoriene er belyst og drøftet med utgangspunkt i en humanistisk eksistensiell forståelse av lærerens læring og utvikling. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Yrkesfaglærerens profesjonelle utvikling det første året i yrket: En kvalitativ studie av fem yrkesfaglærere innen utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 54 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |