dc.contributor.advisor | Allgood, Eleanor | nb_NO |
dc.contributor.author | Evensen, Iselin | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:45:24Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:45:24Z | |
dc.date.created | 2013-09-19 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 649892 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/271796 | |
dc.description.abstract | Studien har som mål å bidra til ei større forståelse av begrepet og fenomenet tilgivelse, og hvordan dette kan bidra til å igangsette en indre utviklingsprosess. En Qmetodisk undersøkelse har bidratt til å undersøke subjektive syn, erfaringer og holdninger knyttet til det å tilgi, sett i ulike kontekster. 22 forskningsdeltakere tok del i undersøkelsen, hvor de sorterte 48 utsagn med utgangspunkt fra egen opplevelse. Disse omhandlet tre hovedområder. Det første området legger vekt på en eventuell relasjonell påvirkning, det andre omhandler opplevelsen av tidligere erfaring, og den siste legger vekt på grad av spirituell intelligens.
Gjennom faktoranalysen av datamaterialet viste fire faktorer seg. Alle fire faktorer har et felles syn på tilgivelse som meningsfullt og viktig. Det som imidlertid skiller faktorene er bruken av, og årsaken til, tilgivelse. Disse ulike synene er drøftet avslutningsvis i oppgaven, opp mot tidligere teori som oppgaven har basert seg på, samtidig som enkelte punkter henviser til ny teori. Studien konkluderer med at tilgivelse er noe som er relevant for alle mennesker, og at å lære seg å initiere en tilgivelsesprosess vil kunne igangsette indre personlig vekst og utvikling og slik forhindre stagnasjon. | nb_NO |
dc.language | eng | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | The Art of Forgiveness: A Q-methodological study of people’s subjective experience of forgiveness and how it could initiate personal development | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 55 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap | nb_NO |