• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Art of Forgiveness: A Q-methodological study of people’s subjective experience of forgiveness and how it could initiate personal development

Evensen, Iselin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
649892_FULLTEXT01.pdf (1.409Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/271796
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2677]
Abstract
Studien har som mål å bidra til ei større forståelse av begrepet og fenomenet tilgivelse, og hvordan dette kan bidra til å igangsette en indre utviklingsprosess. En Qmetodisk undersøkelse har bidratt til å undersøke subjektive syn, erfaringer og holdninger knyttet til det å tilgi, sett i ulike kontekster. 22 forskningsdeltakere tok del i undersøkelsen, hvor de sorterte 48 utsagn med utgangspunkt fra egen opplevelse. Disse omhandlet tre hovedområder. Det første området legger vekt på en eventuell relasjonell påvirkning, det andre omhandler opplevelsen av tidligere erfaring, og den siste legger vekt på grad av spirituell intelligens.

Gjennom faktoranalysen av datamaterialet viste fire faktorer seg. Alle fire faktorer har et felles syn på tilgivelse som meningsfullt og viktig. Det som imidlertid skiller faktorene er bruken av, og årsaken til, tilgivelse. Disse ulike synene er drøftet avslutningsvis i oppgaven, opp mot tidligere teori som oppgaven har basert seg på, samtidig som enkelte punkter henviser til ny teori. Studien konkluderer med at tilgivelse er noe som er relevant for alle mennesker, og at å lære seg å initiere en tilgivelsesprosess vil kunne igangsette indre personlig vekst og utvikling og slik forhindre stagnasjon.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit