Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathiesen, Sissel Wedervangnb_NO
dc.contributor.authorSkarland, Andersnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:41:02Z
dc.date.available2014-12-19T14:41:02Z
dc.date.created2013-03-26nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier613116nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270319
dc.description.abstractDenne studien undersøker hva som inspirerer grunnskoleelever til naturfaginteresse. Samfunnets behov for realfaglig kompetanse samsvarer ikke med rekrutteringssituasjonen i videregående skole og høyere utdanning og det utdannes for få realister. Flere undersøkelser viser en sammenheng mellom faglige interesser og valg av studie. Hvis grunnskoleelever utvikler naturfaginteresse kan dette øke sannsynligheten for at de velger realfag i videregående skole og i høyere utdanning. For å vite hvordan vi kan skape naturfaginteresse hos grunnskoleelever trenger vi kunnskap om hvordan elevene oppnår naturfaginteresse. Studien benytter et mixed-method design der et kvantitativt spørreskjema og et kvalitativt dybdeintervju utgjør instrumenter for datainnsamling. Undersøkelsen fokuserer på elevstemmen og utvalget utgjør til sammen 31 norske elever fra to tiende trinn. Problemstillingen «hva inspirerer grunnskoleelever til naturfaginteresse» belyses gjennom tre forskningsspørsmål som fokuserer på elevenes inspirasjonskilder, forskjeller mellom kjønn, samt en beskrivelse av elevenes naturfaginteresse. Resultatene gir grunnlag for å konkludere med at det som inspirerer grunnskoleelever til naturfaginteresse er én eller flere ytre miljøfaktorer, som kan deles inn i de fem kategoriene «inspirert av skole», «inspirert av familie», «inspirert av media» «inspirert av opplevelser» og «inspirert av andre forhold». Innenfor disse kategoriene er lærere, foreldre, tv-program og friluftsopplevelser de viktigste inspirasjonskildene. Disse inspirasjonskildene har like stor betydning for begge kjønn. Ofte virker flere inspirasjonskilder sammen når naturfaginteresse påvirkes og inspirasjonskildene kan påvirke grunnskoleelever på ulike stadium i deres liv. Studien er et bidrag til forståelsen av grunnskoleelevers naturfaginteresse og funnene kan belyse hvilke tiltak som er aktuelle for å gjøre flere grunnskoleelever interesserte i naturfag.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleInspirasjon til naturfaginteressenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel