Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMagerøy, Camilla Nordalnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:57Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:57Z
dc.date.created2012-09-07nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier550628nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270291
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av en interaktiv modell, kalt Gyrohjulet, ved Vitensenteret i Trondheim. Bakgrunnen for studien er Kunnskapsdepartementets ønske om å videreutvikle vitensentrene i Norge, for å øke rekrutteringen og bedre kvaliteten i opplæringen i realfag. Hensikten med studien har vært å undersøke hvordan interaktive modeller kan tiltrekke seg publikums oppmerksomhet og holde på den, der følgende problemstilling har vært utgangspunkt: Hvordan skal interaktive modeller utformes slik at de fanger og holder på oppmerksomheten til publikum (m/Gyrohjulet brukt som eksempelmodell)? Metodene som ble benyttet i studien var intervju samt ustrukturert og strukturert observasjon. I all hovedsak var dette en kvantitativ studie der de strukturerte observasjonene var av størst betydning. Under observasjonen ble det gjennomført ulike tiltak som hadde til hensikt å forbedre modellens evne til å fange inn og holde på publikums oppmerksomhet. Oppgaven konkluderer med at økt synlighet i form av en farge og overflateendring har økt modellens evne til å fange inn publikums oppmerksomhet. Modellens evne til å holde på oppmerksomheten til de besøkende økte som en følge av at antallet som manipulerte modellen etter hensikten økte. Forskningens hovedfunn er at et fokus på instruerende bilder er hensiktsmessig for å få publikum til å forstå hvordan modellen skal manipuleres. Videre viste det seg å være svært vanskelig å utfordre de besøkende til å ta tak i skriftlig tilleggsinformasjon.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO
dc.titleInteraktive modellernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel