Interaktive modeller
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av en interaktiv modell, kalt Gyrohjulet, ved Vitensenteret i Trondheim. Bakgrunnen for studien er Kunnskapsdepartementets ønske om å videreutvikle vitensentrene i Norge, for å øke rekrutteringen og bedre kvaliteten i opplæringen i realfag. Hensikten med studien har vært å undersøke hvordan interaktive modeller kan tiltrekke seg publikums oppmerksomhet og holde på den, der følgende problemstilling har vært utgangspunkt: Hvordan skal interaktive modeller utformes slik at de fanger og holder på oppmerksomheten til publikum (m/Gyrohjulet brukt som eksempelmodell)?
Metodene som ble benyttet i studien var intervju samt ustrukturert og strukturert observasjon. I all hovedsak var dette en kvantitativ studie der de strukturerte observasjonene var av størst betydning. Under observasjonen ble det gjennomført ulike tiltak som hadde til hensikt å forbedre modellens evne til å fange inn og holde på publikums oppmerksomhet.
Oppgaven konkluderer med at økt synlighet i form av en farge og overflateendring har økt modellens evne til å fange inn publikums oppmerksomhet. Modellens evne til å holde på oppmerksomheten til de besøkende økte som en følge av at antallet som manipulerte modellen etter hensikten økte. Forskningens hovedfunn er at et fokus på instruerende bilder er hensiktsmessig for å få publikum til å forstå hvordan modellen skal manipuleres. Videre viste det seg å være svært vanskelig å utfordre de besøkende til å ta tak i skriftlig tilleggsinformasjon.