Relasjonen mellom lærer og elev: En kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av læreren som sosialt støttende, og hvilken betydning dette har for mestringsforventning, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd i skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270168Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fokuset i denne masteroppgaven er på elevenes opplevelse av forholdet til læreren i matematikkfaget på 5. til 10. trinn i grunnskolen. Formålet med masteroppgaven er å undersøke relasjoner mellom elevenes opplevelse av lærerens sosiale støtte og mestringsforventning, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd. Det vil også bli sett nærmere på eventuelle sammenhenger mellom trinn og sosial støtte. Et annet mål med denne oppgaven er å bidra til økt kunnskap omkring lærer-elev-relasjonen, da dette viser seg å være lite utforsket i norsk sammenheng. Studien vil belyse følgende problemstilling: Hvilken betydning har lærerens sosiale støtte for elevens mestringsforventning, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd?
Jeg har benyttet en kvantitativ metode i denne studien, og dataene ble innhentet ved å dele ut og samle inn spørreskjemaer hos de aktuelle skolene. Utvalget bestod av til sammen 1628 barne- og ungdomsskoleelever, og populasjonen er alle elever på 5. til 10. trinn i Trøndelag.
Resultatene viser at sosial støtte har en direkte sterk sammenheng med mestringsforventning, direkte moderat sammenheng med hjelpesøkende atferd, og en direkte svak sammenheng med indre motivasjon hos elevene i matematikk. Sosial støtte viser også en sterk indirekte sammenheng med indre motivasjon, mediert gjennom mestringsforventning. Videre er sosial støtte svakt indirekte relatert til hjelpesøkende atferd, mediert gjennom mestringsforventning og indre motivasjon. Resultatene i denne studien viser også tendens til at elevenes opplevelse av sosial støtte fra læreren synker med økende alder. Forskningsfunnene diskuteres i lys av teori og tidligere forskning, og det pekes på hvilke praktiske implikasjoner funnene har for lærere og elever i skolen.