På hvilken måte påvirker ledelse prosesskvaliteten i barnehagen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270158Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med utgangspunkt i vår interesse for ledelse i barnehagen, og et økende samfunnsmessig nasjonalt og globalt fokus på kvalitet, ønsker vi med denne forskning å synliggjøre sammenhengen mellom ledelse og prosesskvalitet.
Vår problemstilling er: På hvilken måte påvirker ledelse prosesskvaliteten i barnehagen?
Vi har benyttet kvalitativ metode som forskningstilnærming, og intervju som datainnsamlingsmetode. Våre informanter er i denne sammenheng styrere og pedagogisk ledere med bred faglig kompetanse.
Gjennom vår forskning har vi kommet frem til fem ulike hovedfunn som viser sammenhengen mellom ledelse og prosesskvalitet i barnehagen.Leders arbeid med innholds- og strukturkvalitet påvirker prosesskvaliteten.Prosesskvalitet er i stor grad styrt av positive holdninger og motivasjon.Ledelse påvirker relasjoner mellom mennesker som igjen påvirker prosesskvaliteten.Veiledning, refleksjon og vurdering har påvirkning på prosesskvaliteten”Den gode sirkel”: Felles forståelse og verdisyn mellom styrer og pedagogisk leder er tegn på at prosesskvaliteten er god.I vårt teoretiske perspektiv har vi brukt tidligere forskning og litteratur om ledelse og kvalitet som er relevant for oppgaven og offentlige dokumenter som omhandler barnehage.
Vi har drøftet og analysert våre funn opp mot relevant teori, og til slutt konkludert med hvordan ledelse påvirker prosesskvaliteten i barnehagen.