Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Pernb_NO
dc.contributor.authorWalle, Linda Judithnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:59Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:59Z
dc.date.created2014-08-01nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier735827nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270024
dc.description.abstractStudiens problemstilling: Seks spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for deltakelse i språklige aktiviteter for barn med cochlea implantat (CI) i barnehagen. Formål: Formålet var å få innsikt i hva som lå til grunn for spesialpedagogenes arbeid og hvordan de jobbet for å fremme deltakelse i språklige aktiviteter for barn med CI i barnehagen. Teoretisk ramme: Studiens teoretiske ramme er knyttet til et sosiokulturelt læringssyn. Videre belyses lovverk med rammeplan og emner som legger føringer for og berører tilretteleggingen for deltakelse i barnehagen. Metode: Det ble anvendt en kvalitativ tilnærming ved bruk av et semi-strukturert forskningsintervju. Intervjumaterialet ble analysert etter en temabasert tilnærming. Empiri og teori ble knyttet sammen og drøftet. Hovedkategorier som ble drøftet var: Språklige aktiviteter, ulike forutsetninger med barnet som kan påvirke graden av deltakelse og spesialpedagogens direkte bidrag i arbeidet med å tilrettelegge for deltakelse. Resultat: Studien viser at flere av spesialpedagogene velger å kombinere og arbeide med barnet på avdelingen med de andre barna og i enetimer. Kommunikasjonsformen som er valgt for alle barna er talespråk. Flere av spesialpedagogene bruker ikke tegn. Det kan se ut til at kommunikasjonsformen påvirker hvordan spesialpedagogene velger å organisere og gjennomføre tilretteleggingen for deltakelse. Spesialpedagogene sier at de anvender Auditory – Verbal Therapy (AVT) i arbeidet. Dette kan se ut til å legge føringer for bruk av enetimer hvor fokuset er Lings lyder, og lytte og tale trening. Nøkkelord: Spesialpedagogisk arbeid på avdelingen og i enetimer, valgt kommunikasjonsform - talespråk, AVT, cochlea implantat(CI).nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleSeks spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for deltakelse i språklige aktiviteter for barn med cochlea implantat (CI) i barnehagen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber79nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel