Seks spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for deltakelse i språklige aktiviteter for barn med cochlea implantat (CI) i barnehagen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270024Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studiens problemstilling: Seks spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for deltakelse i språklige aktiviteter for barn med cochlea implantat (CI) i barnehagen.
Formål: Formålet var å få innsikt i hva som lå til grunn for spesialpedagogenes arbeid og hvordan de jobbet for å fremme deltakelse i språklige aktiviteter for barn med CI i barnehagen.
Teoretisk ramme: Studiens teoretiske ramme er knyttet til et sosiokulturelt læringssyn. Videre belyses lovverk med rammeplan og emner som legger føringer for og berører tilretteleggingen for deltakelse i barnehagen.
Metode: Det ble anvendt en kvalitativ tilnærming ved bruk av et semi-strukturert forskningsintervju. Intervjumaterialet ble analysert etter en temabasert tilnærming. Empiri og teori ble knyttet sammen og drøftet. Hovedkategorier som ble drøftet var: Språklige aktiviteter, ulike forutsetninger med barnet som kan påvirke graden av deltakelse og spesialpedagogens direkte bidrag i arbeidet med å tilrettelegge for deltakelse.
Resultat: Studien viser at flere av spesialpedagogene velger å kombinere og arbeide med barnet på avdelingen med de andre barna og i enetimer. Kommunikasjonsformen som er valgt for alle barna er talespråk. Flere av spesialpedagogene bruker ikke tegn. Det kan se ut til at kommunikasjonsformen påvirker hvordan spesialpedagogene velger å organisere og gjennomføre tilretteleggingen for deltakelse. Spesialpedagogene sier at de anvender Auditory – Verbal Therapy (AVT) i arbeidet. Dette kan se ut til å legge føringer for bruk av enetimer hvor fokuset er Lings lyder, og lytte og tale trening.
Nøkkelord: Spesialpedagogisk arbeid på avdelingen og i enetimer, valgt kommunikasjonsform - talespråk, AVT, cochlea implantat(CI).