Du er deg, du er viktig, jeg ser deg og jeg liker deg!: En kvalitativ studie av læreres relasjonsbygging
Abstract
I denne studien er kvalitativt forskningsintervju benyttet for å få tilgang til læreres erfaringer, opplevelser og forståelse av relasjonsbygging til elever. Betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev er kjent gjennom internasjonal forskning (Hattie, 2009). Tilgang til kunnskap om temaet er aktuelt både for aktørerene i skolen og PPT. Problemstilling i studien har vært følgende: Hva opplever lærere på 1. trinn som sentralt for å etablere og utvikle gode relasjoner til elever?
Tre lærere ved barneskoler i Nord-Trøndelag sa seg villige til å bidra som informanter til studien. Disse ble valgt strategisk ut fra ønske om tilgang til informanter som har omdømme som engasjerte og kompetente pedagoger på første trinn. Datainnsamlingen ble gjennomført i form av intervju. Opptak av intervjuene ble transkribert og analysert. Resultatene av analyseprosessen viste tre kategorier som belyser de felles opplevelsene informantene har gitt uttrykk for. Informantenes opplevelse av relasjonsbygging kunne samles under:Anerkjennende kommunikasjon med elevene.Etablering og utvikling av et nært foreldresamarbeid.Autoritativ og proaktiv klasseledelse.Til drøfting av funnene har jeg vektlagt å søke nyere teori om temaene. Masteroppgaven har hatt til hensikt å løfte frem tre informanters opplevelse av relasjonsbygging til elever på førstetrinn. Kartlegging av informantenes praksis inngår ikke i studien.