Hesten som pedagogisk verktøy: En kvalitativ studie av hvordan terapeuter opplever hesten som pedagogisk verktøy i forhold til utvikling av sosiale ferdigheter hos barn
Abstract
Formålet med denne studien var å få innsikt i og kunnskap om hvordan terapeuter opplever at hesten kan være en firbent pedagog for barn med AD/HD i forhold til utvikling av sosiale ferdigheter. Jeg ønsket å få kjennskap til hvordan terapeutene jobber med den såkalte Equine Assisted Psychotherapy (EAP), og til å synliggjøre andre alternative arenaer hvor barn med AD/HD kan få mulighet til å oppdage noe i seg selv, til å utvikle seg, og til å bli bedre rustet til å håndtere utfordringer. Videre ønsker jeg å få kjennskap til hvordan terapeuter opplever interaksjonen mellom hesten og barna, og hvilke egnede egenskaper hesten har. For å belyse terapeuters opplevelser ble en kvalitativ forskningsmetode benyttet for å få frem deltakernes erfaringer og opplevelser. Studien er basert på intervjuer av tre voksne mennesker som benytter hesten i terapisammenheng for barn med AD/HD.
Resultatene kan indikere at terapeutene opplever at barna får utviklet sin selvkontroll og samarbeidsferdigheter i samhandling med hesten. Fra terapeutenes side er dette for barna en helt ny og annerledes måte å jobbe med det sosiale samspillet på, noe som i seg selv kan være motiverende. Denne terapiformen kan ikke ene og alene erstatte andre pedagogiske tiltak, men den kan fungere godt som et av flere.