dc.contributor.advisor | Klomsten, Anne Torhild | nb_NO |
dc.contributor.author | Løkhaug, Unni | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:39:09Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:39:09Z | |
dc.date.created | 2012-11-13 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 567502 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269681 | |
dc.description.abstract | Fokus i denne masteroppgaven har vært å undersøke en lærers opplevelse av det å være i relasjon med elever som har mobbet sine medelever. I denne studien vil tre informanter belyse hvordan det er å være lærer i denne gitte relasjonen. Deres opplevelse er satt i forsetet av hva denne relasjonen innebærer.
Teoretisk utgangspunkt har vært å se på hva mobbing og de er som defineres som mobbere er og hva lærerrollen innebærer. Videre har teorier om relasjoner og kommunikasjon blitt belyst, for å synliggjøre og forklare kompleksiteten i det å være lærer i en yrkesprofesjon. For på best mulig måte å kunne svare på problemstillingen ble en kvalitativ forskningsmetode tatt i bruk.
Ved å kategorisere datamaterialet etter intervjuguidens inndeling og videre i tema, tok analysen form. Det ble tatt utgangspunkt i hva deltakerne ga uttrykk for i skapelsen av kategoriene, som igjen hadde til hensikt å fremstille opplevelsene og erfaringene deltakerne hadde tilegnet seg i sin rolle som lærer. Hovedfunnene ligger i det deltakerne forteller om sine følelser og erfaringer knyttet til det å være i relasjonen med elever som har mobbet. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | "Elefanten i rommet": En kvalitativ studie om opplevelsen av å være lærer i relasjon med elever som har mobbet sine medelever | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |