"Elefanten i rommet": En kvalitativ studie om opplevelsen av å være lærer i relasjon med elever som har mobbet sine medelever
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269681Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fokus i denne masteroppgaven har vært å undersøke en lærers opplevelse av det å være i relasjon med elever som har mobbet sine medelever. I denne studien vil tre informanter belyse hvordan det er å være lærer i denne gitte relasjonen. Deres opplevelse er satt i forsetet av hva denne relasjonen innebærer.
Teoretisk utgangspunkt har vært å se på hva mobbing og de er som defineres som mobbere er og hva lærerrollen innebærer. Videre har teorier om relasjoner og kommunikasjon blitt belyst, for å synliggjøre og forklare kompleksiteten i det å være lærer i en yrkesprofesjon. For på best mulig måte å kunne svare på problemstillingen ble en kvalitativ forskningsmetode tatt i bruk.
Ved å kategorisere datamaterialet etter intervjuguidens inndeling og videre i tema, tok analysen form. Det ble tatt utgangspunkt i hva deltakerne ga uttrykk for i skapelsen av kategoriene, som igjen hadde til hensikt å fremstille opplevelsene og erfaringene deltakerne hadde tilegnet seg i sin rolle som lærer. Hovedfunnene ligger i det deltakerne forteller om sine følelser og erfaringer knyttet til det å være i relasjonen med elever som har mobbet.