Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Torillnb_NO
dc.contributor.authorVoll, Ane-Idunnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:06Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:06Z
dc.date.created2012-10-16nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier560870nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269653
dc.description.abstractFaglig Løft for PPT er et 4-årig modellforsøk som avsluttes i 2012. Etablering av prosjektet begrunnes i et behov for kompetanseheving hos PPT. Som en del av det større prosjektet Faglig løft for PPT er det etablert småskalaprosjekt i to kommuner, Samhandlingsprosjektet. Hensikten med å opprette et slikt småskalaprosjekt er å prøve ut ulike samhandlingsstrukturer, bidra til kompetansebygging og prøve ut ulike roller. I den ene kommunen, som er fokus for denne studien, er det opprettet arbeidsgrupper på hver av de seks grunnskolene i kommunen. Bakgrunnen for at kommunen deltar i Samhandlingsprosjektet er et ønske om å se nærmere på og kvalitetssikre den spesialpedagogiske praksisen. Denne kvalitative og kvantitative studien har sett på Samhandlingsprosjektet og arbeidsgruppen ut i fra lærernes opplevelse og erfaring. Hensikten med studien er å undersøke om Samhandlingsprosjektet har hatt effekt for lærerne i arbeidsgruppens opplevelse av samhandling mellom skole og PPT. Funnene fra studien kan med noe forbehold tyde på at Samhandlingsprosjektet har hatt effekt for arbeidsgruppens opplevelse av samhandling mellom skole og PPT. Studien tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål, der det første ønsket å undersøke hvilke faktorer lærere som har deltatt i Samhandlingsprosjektet opplever som viktige for samhandling mellom skole og PPT. Funnene fra studien kan tyde på at lærere som har deltatt i Samhandlingsprosjektet opplever avklaring av rolleforventinger, PPTs tilgjengelighet og tilstedeværelse, kvaliteten på hjelpen som tilbys av PPT og handlingskompetanse på egen skole som viktige faktorer for samhandling. Det andre forskningsspørsmålet hadde til hensikt å undersøke om lærere som har vært med i Samhandlingsprosjektet og lærere som ikke har deltatt, har ulik opplevelse av samhandling mellom skole og PPT. Funn fra studien viser at det på enkelte områder kan se ut som det er ulik opplevelse av samhandling mellom skole og PPT, mellom lærere som har deltatt i samhandlingsprosjektet og lærere som ikke har deltatt.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleSamhandling mellom skole og PPT: En kvalitativ og kvantitativ studie fra et småskalaprosjekt i regi av Faglig Løft for PPTnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel