dc.contributor.advisor | Skaalvik, Sidsel | nb_NO |
dc.contributor.author | Nysveen, Kine Marie Stømner | nb_NO |
dc.contributor.author | Sævarang, Marlena Mia | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:39:03Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:39:03Z | |
dc.date.created | 2012-09-05 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 549853 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269633 | |
dc.description.abstract | I denne studien har vi undersøkt hvordan tre videregående skoler tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi, og hvordan fire elever opplever tilretteleggingen. Vi har intervjuet tre spesialpedagoger ved ulike videregående skoler, og fire elever ved de samme skolene som har dysleksi. Intervjuguiden vi brukte var semistrukturert og intervjuene varte fra 20 minutter til 2 timer. Resultatene viste at tilretteleggingen på de tre videregående skolene var varierende. Ingen av skolene tilbød elever med lese- og skrivevansker spesifikk lese- og skrivetrening, og det var i liten grad lagt til rette for kompensatoriske tiltak rettet mot elever med lese- og skrivevansker. Alleelevene vi intervjuet ønsket mer tilrettelegging. Ønskene gikk ut på å bli tatt ut av klassen, rettskrivningsprogrammer på PC som er tilpasset elever med dysleksi, og mer motiverte lærere. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | Holdninger må endres før handling kan finne sted: En kvalitativ intervjustudie om tilrettelegging for elever med dysleksi på den videregående skole | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |