Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlomsten, Anne Torhildnb_NO
dc.contributor.authorHaugerud, Lisbethnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:42Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:42Z
dc.date.created2011-10-31nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier452628nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269483
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes elevers erfaringer med digital mobbing i form av omfang, arena og når på døgnet mobbingen hovedsakelig har blitt utført. Det undersøkes også hvorvidt de som blir utsatt for digital mobbing har lavere selvoppfatning og høyere grad av angst og depresjon enn de som ikke blir utsatt for mobbing. For å belyse det siste problemområdet har jeg utarbeidet to hypoteser om at elever som blir utsatt for mobbing har lavere selvoppfatning, og høyere grad av psykiske problemer i forhold til de som ikke blir det. For å få svar på hypotesene mine har jeg benyttet meg av Mann-Whitney U test. Utvalget bestod av 141 elever fordelt på åtte 10. klasser på tre ungdomskoler i en kommune på østlandet Elevene er i alderen 15-16 år. Jeg var selv ansvarlig for å utføre alle undersøkelsene, og alle elevene besvarte et standardisert spørreskjema om digital mobbing, selvoppfatning og plager og problemer knyttet opp mot angst og depresjon. Resultatene fra undersøkelsen viser at det var overraskende få som ble mobbet via mobiltelefon og internett de siste seks månedene. Det var samtidig svært få som rapporterte å ha utsatt andre for slik mobbing. Det var flest som ble mobbet på internett, mens mobiltelefon var den formen flest brukte for å mobbe andre. Videre viste resultatene at det meste av den digitale mobbingen skjer på ettermiddagen og kveldstid, kun få av elevene rapporterte å ha opplevd eller utsatt andre for digital mobbing i skoletiden. Jeg har gjennomført to tester for å undersøke om det fantes noen signifikante forskjeller på selvoppfatning, selvverd, ensomhet, angst og depresjon i forhold til den gruppen som blir utsatt for digital mobbing og den gruppen som ikke blir det. Resultatene viste at det ikke fantes noen signifikante forskjeller på sosial selvoppfatning, selvverd, ensomhet og angst. Likevel tyder rådata på at den gruppen som ble utsatt for mobbing skårer noe lavere enn gjennomsnittet i forhold til sosial selvoppfatning, selvverd og ensomhet, og litt høyere enn gjennomsnittet på angst. Resultatene for depresjon viste at det fantes signifikante forskjeller mellom de to gruppene ved en signifikansverdi på .044. Gruppen som ble mobbet var svært liten, og om de resultatene jeg formidler i denne undersøkelsen er reelle eller ikke er vanskelig å si. Likevel håper jeg resultatene fra undersøkelsen stemmer godt overens med virkeligheten, og at digital mobbing faktisk ikke er et så stort problem som man først har antatt. Målet er tross alt at færrest mulig skal bli utsatt for ondskapsfulle handlinger fra andre, samt at noen skal utsette andre for slike handlinger.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleElevers erfaringer med digital mobbing, og mulige konsekvenser dette kan ha for elevenes selvoppfatning og psykiske helsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel