Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egilnb_NO
dc.contributor.authorSommervold, Mariusnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:40Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:40Z
dc.date.created2011-10-24nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier451078nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269471
dc.description.abstractI denne studien presenteres erfaringene til tre lærere. Hovedtemaet i oppgaven er inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget. Det er en kvalitativ oppgave, og metoden som er blitt brukt er intervju. Bachmann og Haug (2006) presenterer fire sentrale arbeidsoppgaver med inkludering i skolen. Denne oppgavens formål er hvordan de tre lærerne erfarer disse sentrale arbeidsoppgavene rundt inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget. I følge Svendby (2008) er det i mindre grad forsket på inkludering i kroppsøvingsfaget. Forskning viser til at fysisk aktivitet kan virke positivt inn på atferden rundt diagnosen ADHD (Trillingsgaard m.fl, 2003; Bailey, 2009; Ommundsen, 2000). Samtidig kan man anta at atferden gjør skolehverdagen utfordrende for elevene med ADHD. To av lærerne i denne oppgaven har ansvar for ordinære klasser med en elev hver som har diagnosen ADHD. Den tredje læreren har flere elever med ADHD i en spesialklasse. De felles erfaringene til lærerne er at Bachmann og Haug (2006) sine arbeidsoppgaver med inkludering av elever med ADHD er utfordrende. Videre indikerer funnene i oppgaven til at elevene med ADHD kan ha bedre av å gå i en liten kroppsøvingsklasse.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectMedicineen_GB
dc.title"En kroppsøvingstime for alle": Hvilke erfaringer har lærere med Bachmann og Haug sine sentrale arbeidsoppgaver med inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber71nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel