"En kroppsøvingstime for alle": Hvilke erfaringer har lærere med Bachmann og Haug sine sentrale arbeidsoppgaver med inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269471Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien presenteres erfaringene til tre lærere. Hovedtemaet i oppgaven er inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget. Det er en kvalitativ oppgave, og metoden som er blitt brukt er intervju. Bachmann og Haug (2006) presenterer fire sentrale arbeidsoppgaver med inkludering i skolen. Denne oppgavens formål er hvordan de tre lærerne erfarer disse sentrale arbeidsoppgavene rundt inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget.
I følge Svendby (2008) er det i mindre grad forsket på inkludering i kroppsøvingsfaget. Forskning viser til at fysisk aktivitet kan virke positivt inn på atferden rundt diagnosen ADHD (Trillingsgaard m.fl, 2003; Bailey, 2009; Ommundsen, 2000). Samtidig kan man anta at atferden gjør skolehverdagen utfordrende for elevene med ADHD.
To av lærerne i denne oppgaven har ansvar for ordinære klasser med en elev hver som har diagnosen ADHD. Den tredje læreren har flere elever med ADHD i en spesialklasse. De felles erfaringene til lærerne er at Bachmann og Haug (2006) sine arbeidsoppgaver med inkludering av elever med ADHD er utfordrende. Videre indikerer funnene i oppgaven til at elevene med ADHD kan ha bedre av å gå i en liten kroppsøvingsklasse.