dc.contributor.advisor | Mjaavatn, Per Egil | nb_NO |
dc.contributor.author | Sommervold, Marius | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:38:40Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:38:40Z | |
dc.date.created | 2011-10-24 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 451078 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269471 | |
dc.description.abstract | I denne studien presenteres erfaringene til tre lærere. Hovedtemaet i oppgaven er inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget. Det er en kvalitativ oppgave, og metoden som er blitt brukt er intervju. Bachmann og Haug (2006) presenterer fire sentrale arbeidsoppgaver med inkludering i skolen. Denne oppgavens formål er hvordan de tre lærerne erfarer disse sentrale arbeidsoppgavene rundt inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget.
I følge Svendby (2008) er det i mindre grad forsket på inkludering i kroppsøvingsfaget. Forskning viser til at fysisk aktivitet kan virke positivt inn på atferden rundt diagnosen ADHD (Trillingsgaard m.fl, 2003; Bailey, 2009; Ommundsen, 2000). Samtidig kan man anta at atferden gjør skolehverdagen utfordrende for elevene med ADHD.
To av lærerne i denne oppgaven har ansvar for ordinære klasser med en elev hver som har diagnosen ADHD. Den tredje læreren har flere elever med ADHD i en spesialklasse. De felles erfaringene til lærerne er at Bachmann og Haug (2006) sine arbeidsoppgaver med inkludering av elever med ADHD er utfordrende. Videre indikerer funnene i oppgaven til at elevene med ADHD kan ha bedre av å gå i en liten kroppsøvingsklasse. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Medicine | en_GB |
dc.title | "En kroppsøvingstime for alle": Hvilke erfaringer har lærere med Bachmann og Haug sine sentrale arbeidsoppgaver med inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 71 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |