Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHohr,nb_NO
dc.contributor.authorLie, Carinenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:38Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:38Z
dc.date.created2011-10-24nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier450938nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269451
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner”. Hensikten med prosjektet var å få frem deres personlige erfaringer. Studien er basert på empirisk materiale hvor datainnsamlingen foregikk ved kvalitative forskningsintervjuer av 4 lærere i barneskolen. På bakgrunn av det var forskningsspørsmålet følgende: “Hvordan opplever 4 lærere i barneskolen å jobbe med “Zippys venner”, og hva er deres erfaringer med programmet?” I sammenheng med studiens hovedfunn ønsket jeg å belyse lærernes opplevelser og erfaring ut i fra følgende kategorier: 1) Mestringens betydning, 2) Læreren som modell, 3)Fortellingene om “Zippy”. Den første kategorien viser til lærenes tanker omkring mestring. Viktigheten av generell mestring i hverdagen ble trukket frem hvor sosial kompetanse ble fremhevet som et sentralt element. Resultatene viste også at det å tilrettelegge for barns mestring kan være en utfordring. Den andre kategorien beskriver pedagogisk tilrettelegging med fokus på læreren som modell. Det kommer frem gjennom modell-læringen at læreren spiller en viktig rolle for barns mestring. Den tredje kategorien fokuserer på pedagogisk tilrettelegging gjennom de 6 fortellingene som “Zippys venner “ bygger på. De 6 fortellingene sett under ett, kommer det frem i resultatene at lærerne har mange positive erfaringer med den måten å gi barn et innblikk i ulike følelser og utfordrende situasjoner i livet. Noen av fortellingene trekkes frem som ekstra nyttig for barna og lett å overføre til egen livssituasjon, men det refereres til at modulen om kommunikasjon kan forstås som vanskelig for små barn. Resultatene ble blant annet diskutert i lys av Lazarus og Folkmans prosessperspektiv på mestring, Banduras sosialkognitive teori med vekt på modell-læring og Bruners narrativitetsteori med fokus på hvordan fortellinger er en del av vår virkelighet. I avslutningen gis det et innblikk denne studiens funn, hvor jeg ut i fra mine medforskeres uttalelser oppsummert fikk inntrykk av at “Zippys venner” er et positivt bidrag tilbarnas hverdag og kan være med å gi barn innsikt i sosiale og emosjonelle utfordringer de kan støte på. Videre viser jeg til ut ifra modell-læringen hvordan fortellingene kan forstås som en måte å gi barn økt kunnskap om følelsesmessige og relasjonelle sider ved virkeligheten. Deretter referer jeg til at narrativitetsteorien kan gi barn et bidrag for å være i stand til å strukturere og bli bevisst de erfaringer de gjør seg.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.title“Noen voksne som sier at hvis vi hadde hatt det programmet da jeg var liten, så hadde livet mitt vært helt annerledes, mye bedre”: En studie om hvordan lærere opplever å jobbe med programmet “Zippys venner” og deres erfaringer med detnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel