Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Christinenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:31Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:31Z
dc.date.created2011-09-14nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier441106nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269401
dc.description.abstractFokus i denne oppgaven er minoritetsrådgivning i videregående skole. Studien oppgaven er basert på er knyttet til et av Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) tiltak for å forhindre tvangsekteskap. Dette tiltaket innebærer ansettelse av minoritetsrådgivere i videregående skole. Min studie tar utgangspunkt i dette tiltaket og fokuserer særlig på minoritetsrådgivning i grupper. Min teoretiske for forståelse er preget av multikulturell rådgivningsteori, teori om grupperådgivning og av perspektiv på kultur og kulturforståelse. Oppgaven er basert på en kvalitativ studie av tre rådgiveres erfaringer med grupperådgivning for minoritetsungdom, en jakt på gode grep. Studiens funn presenters gjennom tre kategorier.Kategoriene er et produkt av en analyse av forståelsen av hva grep er og kan være. En tredeling utkrystalliserte seg: Grupperådgivning som grep, rådgivernes ferdigheter, samt grupperådgivningens form og innhold. Oppsummert viser min studie at rådgivernes innstillinger og tro på grupperådgivning som arbeidsform har betydning for utformingen av rådgivningen. De arbeider med en bredtilnærming til ungdommenes utfordringer, gjennom å tilby en rekke varierte aktiviteter. Rådgiverne er opptatt av å gi ungdommene økt bevissthet og utvidet kunnskap som verktøy i sin dialog med sine omgivelser. Ungdommenes sosiale kontekst anerkjennes og inkluderes i rådgivningen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleSelvstendige sammen: En kvalitativ studie av minoritetsrådgivning i grupper på videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel