Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Pernb_NO
dc.contributor.authorHåland, Annenb_NO
dc.contributor.authorBørresen, Ingunn Aasennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:25Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:25Z
dc.date.created2011-05-20nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier418268nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269355
dc.description.abstractStudentfrafall er et uttalt problem ved norske universiteter og høyskoler. Det er fra flere hold pekt på at det bør iverksettes tiltak som gjør at flere studenter gjennomfører studiene sine. Gjennom en kvantitativ tilnærming har vi i denne oppgaven undersøkt om veiledningsprosjektet For Vei, i regi av Studentservice ved NTNU, har bidratt til å endre studentenes opplevelse av motivasjon og mestring i studietilværelsen. For Vei står for Forebyggende Veiledning og tar sikte på å hjelpe studentene til å mestre studietilværelsen, og gjennom dette forhindre frafall fra studiet. Oppgavens problemstilling er: Har veiledningsprosjektet ForVei ført til endringer av studentenes opplevelse av motivasjon og mestring i studietilværelsen? Teoritilnærmingen belyser motivasjon og mestring, samt betingelser og egenskaper som er sentrale for opplevelsen av disse fenomenene. Vi ønsket å se effekten av veiledningsintervensjonen over tid, gjennom en prospektiv studie med to målepunkter. Studentene, som fikk tilbud om å delta i ForVei-prosjektet, besvarte spørreskjema før veiledningsintervensjonen (pretest), og tilsvarende spørreskjema etter deltagelse (posttest). På denne måten kunne vi måle eventuell effekt av prosjektet, ved å analysere datamaterialet med hensyn til endring på utvalgte variabler. Vår undersøkelse har ikke resultert i funn som indikerer signifikante endringer. Studentene opprettholder samme grad av motivasjon og forventing om mestring gjennom studiesemesteret. Mulige årsaksforhold og forklaringer drøftes avslutningsvis i oppgaven.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleMed motivasjon i baklomma: Effekter på motivasjon og mestring gjennom forebyggende veiledningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber109nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel