Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaug, Ninanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:19Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:19Z
dc.date.created2011-03-15nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier403980nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269311
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læring. Oppgavens utgangspunkt har vært Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006), og dens vekt på barns læring. Det presenteres også relevante politiske dokumenter som har betydning for barnehagens virksomhet. Studien er basert på empirisk materiale, der datainnsamlingen har foregått ved kvalitative forskningsintervju av tre pedagogiske ledere i ulike barnehager. Ut fra de tre intervjuene så jeg tre felles kategorier som kjennetegner det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Disse tre kategoriene er: observasjon, barns medvirkning og mestring. Den første kategorien i undersøkelsen viser at de pedagogiske lederne gjennomfører en omfattende observasjon av barnet, dette for å kunne vite hva og hvordan stimulere til læring. Den andre viser at det enkelte barns meninger og interesser blir tatt hensyn til slik at barnet får utvikle seg på de områder det er opptatt av. Den tredje kategorien viser at de pedagogiske lederne sørger i størst mulig grad for at miljøet blir utformet slik at alle barn får muligheten til å få en opplevelse av mestring. Konklusjonen av denne studien er at pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læring ved å tilrettelegge miljøet ut fra det enkelte barnets behov.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleTilrettelegging for barns læring: En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel