• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fremtidens skole med fortidens pedagogikk - En dokumentanalyse av Ludvigsenutvagets NOUer om fremtidens skole og læreplanene for steiner- og montessoriskolen i Norge

Bergstrøm, Emilie Carlsen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Emilie Carlsen Bergstrøm (2.121Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2686284
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole, et kunnskapsgrunnlag; NOU 2015:8 Fremtidens skole, fornyelse av fag og kompetanser; Læreplan for steinerskolene (2013); og Læreplan for montessoriskolen (2013). I denne dokumentanalysen har jeg fokusert på kompetanser i NOUene som uttales at kan nås med en kunstfagdidaktisk tilnærming, og kunstfagdidaktiske læringsstrategier i læreplanene for steiner- og montessoriskolen. Hensikten med denne studien er å se hva som finnes av kunstfagdidaktiske læringsstrategier i den alternative pedagogikken i Norge, og om disse kan bidra til å skape fremtidens skole. Ved å gjøre en elementær dokumentanalyse og en innholdsanalyse av de fire dokumentene har jeg funnet fire kompetanser som uttales at kan nås med en kunstfagdidaktisk tilnærming, og kommet fram til tre kategorier med kunstfagdidaktiske læringsstrategier. Disse funnene (kompetansene og læringsstrategiene) drøfter jeg opp mot hverandre for å kunne svare på min problemstilling: Hvilke kunstfagdidaktiske læringsstrategier fra den alternative pedagogikken kan brukes for å oppnå kompetansene som Ludvigsen-utvalget fremhever som viktige for fremtidens skole? Masteroppgaven konkluderer med at det finnes kunstfagdidaktiske læringsstrategier i steinerog montessoriskolen i Norge som kan benyttes for å oppnå kompetanser som Ludvigsenutvalget anser som viktige for fremtidens skole, men at vi må etterstrebe et mer helhetlig syn på læring for å kunne få fullt utbytte av dem.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit