dc.contributor.advisor | Utvær, Britt Karin Støen | |
dc.contributor.author | Bjørnbeth, Ailin Indergård | |
dc.date.accessioned | 2020-10-30T11:51:15Z | |
dc.date.available | 2020-10-30T11:51:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2685867 | |
dc.description.abstract | Hensikten med dette masterprosjektet er å øke bevisstheten omkring profesjonelle læringsfellesskap som en metode for å heve yrkesfaglærernes kompetanse, både individuelt og kollektivt. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling; Hvordan opplever lærere på yrkesfag at lærersamarbeid bidrar til å heve deres profesjonelle kompetanse? Dette masterprosjektet viser at yrkesfaglærere samarbeider mer enn lærere som underviser i fellesfag eller på studiespesialiserende utdanningsprogram. Samtidig foregår mye av samarbeidet på bakgrunn av akutte behov, og er lite fremtidsrettet med tanke på å heve den profesjonelle kompetansen. Yrkesfaglærere er positivt innstilt til profesjonelle læringsfellesskap, men ytre rammer som lite tid og dårlig strukturering, begrenser både omfang og resultat av samarbeidsprosesser. I dette prosjektet fremkommer også at profesjonelle læringsfellesskap alene, ikke er tilstrekkelig for å heve yrkesfaglæreres profesjonelle kompetanse. Systematisk lærersamarbeid er imidlertid en viktig faktor for å videreutvikle yrkesfaglæreres profesjonelle praksis. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NTNU | en_US |
dc.title | Profesjonelle læringsfellesskap på yrkesfag - En kvalitativ studie om yrkesfaglærerens erfaringer og opplevelser av samarbeid | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |