Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVesterdal, Knut
dc.contributor.authorBottolvs, Geir Runar
dc.date.accessioned2020-10-02T05:33:33Z
dc.date.available2020-10-02T05:33:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680769
dc.description.abstractDenne oppgave undersøker menneskerettighetsundervisningen i samfunnsfag i norsk videregående skole. Gjennom en empirisk undersøkelse søkes svar på problemstillingen: Hvordan vektlegges menneskerettigheter i samfunnsfagundervisningen, og hvordan opplever læreren at emnet engasjerer elevene? Oppgaven mener at samfunnsfag er et viktig fag for menneskerettighetsundervisningen i norsk skole. For de fleste elevene representerer faget også det siste møtet med menneskerettighetsemnet i det som kanskje er emnets mest naturlige kontekst. Hovedmålet for undersøkelsen er å kartlegge og beskrive undervisningspraksis om menneskerettigheter med fokus på emnets innhold og formål. På denne måten søker studien å etablere et grunnlag for utvikling av undervisningspraksis. Studien har intervjuet 10 samfunnsfagslærere sentralt i Trondheimsregionen. Hovedtema for intervjuet har vært undervisning om menneskerettigheter i samfunnsfag, med fokus på undervisningens innhold og formål. Oppgavens teoretiske rammeverk vektlegger kritisk pedagogikk og dens tilnærming til forskningsfeltet er kritisk reflekterende. Med dette utgangspunktet tar undersøkelsen sikte på å komme i kontakt med lærernes erfaringer og tause kunnskap. Innsikten i dette utgjør grunnlaget for å se muligheter for utvikling av praksis. Sentrale funn i oppgaven er: Menneskerettighetsemnet benytter seg i større grad av eksterne undervisningsressurser til sammenligning med de øvrige emnene i samfunnsfag. Menneskerettighetene blir fremstilt i en internasjonale kontekst, og et ovenfra-og-nedperspektiv er dominerende. Når menneskerettighetene fremstilles i nedenfra-og-opp-perspektiv vil dette sannsynligvis bidra positivt til elevengasjement.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNU
dc.titleMenneskerettighetsundervisning i samfunnsfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000en_US
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel