Menneskerettighetsundervisning i samfunnsfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2680769Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3904]
Sammendrag
Denne oppgave undersøker menneskerettighetsundervisningen i samfunnsfag i norsk videregående skole. Gjennom en empirisk undersøkelse søkes svar på problemstillingen: Hvordan vektlegges menneskerettigheter i samfunnsfagundervisningen, og hvordan opplever læreren at emnet engasjerer elevene?
Oppgaven mener at samfunnsfag er et viktig fag for menneskerettighetsundervisningen i norsk skole. For de fleste elevene representerer faget også det siste møtet med menneskerettighetsemnet i det som kanskje er emnets mest naturlige kontekst.
Hovedmålet for undersøkelsen er å kartlegge og beskrive undervisningspraksis om menneskerettigheter med fokus på emnets innhold og formål. På denne måten søker studien å etablere et grunnlag for utvikling av undervisningspraksis.
Studien har intervjuet 10 samfunnsfagslærere sentralt i Trondheimsregionen. Hovedtema for intervjuet har vært undervisning om menneskerettigheter i samfunnsfag, med fokus på undervisningens innhold og formål.
Oppgavens teoretiske rammeverk vektlegger kritisk pedagogikk og dens tilnærming til forskningsfeltet er kritisk reflekterende. Med dette utgangspunktet tar undersøkelsen sikte på å komme i kontakt med lærernes erfaringer og tause kunnskap. Innsikten i dette utgjør grunnlaget for å se muligheter for utvikling av praksis.
Sentrale funn i oppgaven er:
Menneskerettighetsemnet benytter seg i større grad av eksterne undervisningsressurser til sammenligning med de øvrige emnene i samfunnsfag.
Menneskerettighetene blir fremstilt i en internasjonale kontekst, og et ovenfra-og-nedperspektiv er dominerende.
Når menneskerettighetene fremstilles i nedenfra-og-opp-perspektiv vil dette sannsynligvis bidra positivt til elevengasjement.