• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Menneskerettighetsundervisning i samfunnsfag

Bottolvs, Geir Runar
Master thesis
View/Open
Geir Runar Bottolvs (Locked)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2680769
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1407]
Abstract
Denne oppgave undersøker menneskerettighetsundervisningen i samfunnsfag i norsk videregående skole. Gjennom en empirisk undersøkelse søkes svar på problemstillingen: Hvordan vektlegges menneskerettigheter i samfunnsfagundervisningen, og hvordan opplever læreren at emnet engasjerer elevene?

Oppgaven mener at samfunnsfag er et viktig fag for menneskerettighetsundervisningen i norsk skole. For de fleste elevene representerer faget også det siste møtet med menneskerettighetsemnet i det som kanskje er emnets mest naturlige kontekst.

Hovedmålet for undersøkelsen er å kartlegge og beskrive undervisningspraksis om menneskerettigheter med fokus på emnets innhold og formål. På denne måten søker studien å etablere et grunnlag for utvikling av undervisningspraksis.

Studien har intervjuet 10 samfunnsfagslærere sentralt i Trondheimsregionen. Hovedtema for intervjuet har vært undervisning om menneskerettigheter i samfunnsfag, med fokus på undervisningens innhold og formål.

Oppgavens teoretiske rammeverk vektlegger kritisk pedagogikk og dens tilnærming til forskningsfeltet er kritisk reflekterende. Med dette utgangspunktet tar undersøkelsen sikte på å komme i kontakt med lærernes erfaringer og tause kunnskap. Innsikten i dette utgjør grunnlaget for å se muligheter for utvikling av praksis.

Sentrale funn i oppgaven er:

Menneskerettighetsemnet benytter seg i større grad av eksterne undervisningsressurser til sammenligning med de øvrige emnene i samfunnsfag.

Menneskerettighetene blir fremstilt i en internasjonale kontekst, og et ovenfra-og-nedperspektiv er dominerende.

Når menneskerettighetene fremstilles i nedenfra-og-opp-perspektiv vil dette sannsynligvis bidra positivt til elevengasjement.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit