dc.contributor.advisor | Bjarne Strøm | |
dc.contributor.advisor | Robin Valenta | |
dc.contributor.author | Martin Digernes Fylling | |
dc.date.accessioned | 2020-08-16T16:05:01Z | |
dc.date.available | 2020-08-16T16:05:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2672525 | |
dc.description.abstract | Min empiriske analyse finner et rått leseferdighetsgap på 63 poeng i Norge og 58 poeng i Sverige, mellom innvandrere og ikke-innvandrere. Etter å ha kontrollert for ulike effekter finner jeg at gapet er mer eller mindre likt i begge land med rundt 40 poeng. Jeg kontrollerer videre for hvor mye språket snakkes hjemme og med-elev effekter hvor forskjellene mellom Norge og Sverige blir tydeliggjort. Analysen viser at bøker i hjemmet er en betydelig forklaringsvariabel, mens mer historiske forklaringsvariabler som klassestørrelse og lærererfaring har liten effekt. | |
dc.description.abstract | My empirical analysis found a gap in reading ability at 63 points in Norway and 58 points in Sweden, inbetween immigrants and non-immigrants. After controlling for different variables I found that the gap is approximately equal in the two countries with about 40 points. Furthermore I control for how much the test language is spoken at home and how the "immigrant" effect is affected by attending a school with a lot of foreign born students. | en |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En empirisk analyse av leseferdighetene blant norske og svenske innvandrere | |
dc.type | Bachelor thesis | |