Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjarne Strøm
dc.contributor.advisorRobin Valenta
dc.contributor.authorMartin Digernes Fylling
dc.date.accessioned2020-08-16T16:05:01Z
dc.date.available2020-08-16T16:05:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672525
dc.description.abstractMin empiriske analyse finner et rått leseferdighetsgap på 63 poeng i Norge og 58 poeng i Sverige, mellom innvandrere og ikke-innvandrere. Etter å ha kontrollert for ulike effekter finner jeg at gapet er mer eller mindre likt i begge land med rundt 40 poeng. Jeg kontrollerer videre for hvor mye språket snakkes hjemme og med-elev effekter hvor forskjellene mellom Norge og Sverige blir tydeliggjort. Analysen viser at bøker i hjemmet er en betydelig forklaringsvariabel, mens mer historiske forklaringsvariabler som klassestørrelse og lærererfaring har liten effekt.
dc.description.abstractMy empirical analysis found a gap in reading ability at 63 points in Norway and 58 points in Sweden, inbetween immigrants and non-immigrants. After controlling for different variables I found that the gap is approximately equal in the two countries with about 40 points. Furthermore I control for how much the test language is spoken at home and how the "immigrant" effect is affected by attending a school with a lot of foreign born students.en
dc.publisherNTNU
dc.titleEn empirisk analyse av leseferdighetene blant norske og svenske innvandrere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel