En empirisk analyse av leseferdighetene blant norske og svenske innvandrere
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672525Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Min empiriske analyse finner et rått leseferdighetsgap på 63 poeng i Norge og 58 poeng i Sverige, mellom innvandrere og ikke-innvandrere. Etter å ha kontrollert for ulike effekter finner jeg at gapet er mer eller mindre likt i begge land med rundt 40 poeng. Jeg kontrollerer videre for hvor mye språket snakkes hjemme og med-elev effekter hvor forskjellene mellom Norge og Sverige blir tydeliggjort. Analysen viser at bøker i hjemmet er en betydelig forklaringsvariabel, mens mer historiske forklaringsvariabler som klassestørrelse og lærererfaring har liten effekt. My empirical analysis found a gap in reading ability at 63 points in Norway and 58 points in Sweden, inbetween immigrants and non-immigrants. After controlling for different variables I found that the gap is approximately equal in the two countries with about 40 points. Furthermore I control for how much the test language is spoken at home and how the "immigrant" effect is affected by attending a school with a lot of foreign born students.