• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for samfunnsøkonomi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for samfunnsøkonomi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevprestasjoner og innvandrerstatus

Ottøy, Ingeborg
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:57630883:57958085.pdf (642.2Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672522
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for samfunnsøkonomi [1202]
Sammendrag
Både fra et samfunnsøkonomisk perspektiv og fra et integreringsperspektiv er spørsmålet om hvordan innvandrerne klarer seg i skolesystemet viktig og aktuelt. Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke om det finnes en sammenheng mellom elevprestasjoner og innvandrerstatus, og hvorvidt denne sammenhengen er statistisk signifikant. Det er blitt benyttet datamateriale fra Sverige og Norge, og en sammenligning av disse to landene står også sentralt i analysen. Resultatene av den empiriske analysen tilsier at det finnes en signifikant negativ effekt av det å være innvandrer på elevprestasjonene. Effekten av å ha innvandrerforeldre er negativ og signifikant i de fleste estimerte modellene for Sverige, men man observerer ikke det samme resultatet for Norge.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit