Utforming av forretningsmodell i en entreprenørskapsbedrift
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/266766Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Har du noensinne lurt på hvordan en forretningsmodell blir til og tilpasser seg i en entreprenørskapsbedrift? Denne masteroppgaven går gjennom teorien innen forretningsmodellering sett i kontekst av et digitalt skilt-produkt. Her fremgår det at det er flere nyttige rammeverk for å identifisere de logiske komponentene til en forretningsmodell og hvordan disse henger sammen, men få for å strukturere markedsimpulsene og tilbakemeldingene som er dømt til å oppstå når man entrer et marked med et nytt produkt. Gjennom erfaring fra eget selskap, Dogu AS, vil du få viktig innsikt i en ekte historie om hvordan vi gjorde det i Dogu gjennom en case-analyse av LiveScreen - vårt digitale skilt produkt. Videre diskuteres historien opp mot etablert teori og jeg vil forsøke å redegjøre for en generisk forretningsmodell knyttet til digitale skilt. Til slutt oppsummerer jeg mine erfaringer som gründer og hva jeg ser på som sentralt ved utforming av en forretningsmodell.