FDV-verktøy blant aktører i norsk byggenæring
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2661489Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med oppgaven er å undersøke i hvilken grad og hvordan digitale verktøy for dokumentasjonfor forvaltning, drift og vedlikehold benyttes i byggenæringen i Norge.
Oppgaven er en kvalitativ studie der det er benyttet metoder som spørreskjema, intervju oglitteraturstudie for å besvare problemstillingen. I alt ble 34 ulike virksomheter i byggenæringen i Norgekontaktet med et spørreskjema hvorav 18 svarte. 5 av aktørene stilte også opp til intervju på videomøte.
Det teoretiske rammeverket tar for seg relevant empiri for oppgaven. Lovverket setter premissene forhva som kreves av hvem. Hva FDV innebærer blir presentert sammen med de ulike ansvarsområdene ibygg- og eiendomsforvaltning. For å ha en basiskunnskap om digitale verktøy, er det gjengitt noeneksempler på programvare som finnes for å behandle FDV-dokumentasjon.
Digitale verktøy for dokumentasjon av FDV benyttes i stor grad i byggenæringen i dag. Systemene somfinnes dekker ulike behov og forholder seg til ulike standarder, filformater og merkesystem. Dette gjørdet utfordrende å få systemene til å kommunisere med hverandre. Dersom det er ønskelig å bruke detsamme systemet gjennom et helt prosjekt, med de eksisterende utfordringene i forhold til samhandling,blir det en kostnadsvurdering som må tas før prosjektstart. Slike vurderinger blir tatt på strategisk nivå,men her blir digitale FDV-systemer i liten grad benyttet. Det kommer frem at det er en forskjell påhvilke typer bygg digitaliseringen av FDV-dokumentasjon er mest aktuell for. Bygningene som utpekerseg er store og komplekse bygg med mange funksjoner. 12,5 % av de som svarte på undersøkelsenbenytter ikke digitale verktøy i form av program tiltenkt dette formålet. Det er kommuner somrepresenterer denne gruppen. De benytter fysiske permer eller minnepenn hvor dataene legges inn påen server. De som benytter digitale verktøy i størst grad er aktører med bygg hvor det er store arealer,for store og små bygg som inneholder mange tekniske systemer og for virksomheter som driver medutleie av lokaler. The purpose of this thesis is to investigate to what extent and how digital tools fordocumentation for facility management, operation and maintenance are used in theconstruction industry in Norway.
To examine the problem of this paper, we performed several interviews and surveys. The focusin this paper is on a qualitative method and a literature survey. In total, 34 different companiesfrom the construction industry in Norway were contacted with the survey and a request of aninterview, of which 18 responded to. Five of the 18 who responded was interviewed online.
The theoretical framework addresses the relevant empirics for the thesis. The premise for whatis required of whom is set in the legislation. What is meant by facility management is presentedalong with the various areas of responsibility in building- and property management. Someexamples of software used to process documentation for facility management have beenrendered to give a basic knowledge of digital tools.
Digital tools for documentation of facility management are widely used in the constructionindustry today. Existing systems meet different needs and relate to different standards, fileformats and brand systems. This creates challenges in making the different systems co-operate.If you want to use the same system throughout an entire project, with the existing challengesassociated with co-operation, you will have to make an assessment of costs before the start ofthe project. Such assessments are made at a strategic level, but at this level computer-aidedfacility management systems are used to a small extent. It turns out that there is a differencebetween what kind of buildings the digitization of documentation for facility management ismost relevant. It is the large and complex buildings with many features that stands out. Theseresults implicate that 12.5 % of those who responded to the survey do not use digital tools likethe software intended for this purpose. This group is represented by municipalities. Amongthis group it is more common to use physical binders or a flash drive where the data is storedon a server. Buildings with large areas, large and small buildings containing a lot of technicalsystems and companies in the rental industry are those using digital tools to the greatest extent.