dc.contributor.advisor | Nicolaisen, Tor Erik | |
dc.contributor.author | Bakken, Jonas Øvretveit | |
dc.contributor.author | Nyhus, Bjørnar Brunsberg | |
dc.contributor.author | Olavsbråten, Morten Monland | |
dc.date.accessioned | 2020-07-07T16:06:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-07T16:06:38Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2661183 | |
dc.description.abstract | Design og produksjon av bil, basert på en formel 1 replika, skal gjennomføres gjennom flere
bacheloroppgaver. Oppgaven skrives for NTNU Gjøvik. Ytterskall på replika modell er
begrensning for geometrien. Andre begrensninger er plassering til hjul. I denne oppgaven skal det
forskes frem drivlinje og designe bakre chassis. Oppgaven er basert på komponenter som er kjøpt
inn på forhånd, kjøpt inn underveis og komponenter som realistisk kan kjøpes inn.
Gruppens mål er å designe bakre chassis på best mulig måte, men innenfor det eier er villig til å
bruke av økonomiske midler. Oppgaven vil presentere løsninger for drivlinje, hjuloppheng, og en
ramme som er designet i henhold til disse løsningene.
SolidWorks brukes for modellering og som kvalitetssikring av design gjennom FEM-analyser.
Oppgaven har hentet inspirasjon fra flere eksisterende systemer, og flettet disse sammen.
Det er blitt designet, og presentert ett fullverdig konsept for bakre chassis. For ulike designede
komponenter, er tilvirkningsmetode og begrensninger beskrevet.
Konseptet kan produseres. Videre arbeid bør likevel påberegnes, slik at alle komponenter som
kreves for kjøring av bilen, testes og bestemmes. Utregninger som følge av verdier som enda var
umulig å bestemme, bør gjøres for å kvalitetssikre konseptet. | |
dc.description.abstract | The design and production of a car, based on a formula one replica model, will be carried out
through several bachelor's thesis. This paper is written for NTNU Gjøvik. Limitation for geometry,
is the outer shell on the replica model. The placement of wheels are the other limitation. In this task,
the powertrain shall be decided, and the design of the rear chassis shall be determined. The task is
based on components purchased in advance, purchased along the way, and components that can
realistically be purchased.
The goal is to design the rear chassis in the best possible way, but within what the owner is willing
to spend. The thesis will present solutions for the powertrain, suspension, and frame design,
according to these solutions.
SolidWorks is used for modeling, and as quality assurance of design through FEM analyses. The
task has taken inspiration from several existing systems and merged them together.
It has been designed and presented a full-fledged concept for the rear chassis. Various components
have a description on the method of manufacture, and limitations.
The concept can be produced. Further work should nevertheless be calculated, so that all
components required for driving the car are tested and determined. Calculations due to values that
were still impossible to determine, should be made to quality assure the concept. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Design av bakre chassis til F1 replika | |
dc.type | Bachelor thesis | |