• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design av bakre chassis til F1 replika

Bakken, Jonas Øvretveit; Nyhus, Bjørnar Brunsberg; Olavsbråten, Morten Monland
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:56136053:58086195.pdf (4.495Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2661183
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk [543]
Sammendrag
Design og produksjon av bil, basert på en formel 1 replika, skal gjennomføres gjennom flere

bacheloroppgaver. Oppgaven skrives for NTNU Gjøvik. Ytterskall på replika modell er

begrensning for geometrien. Andre begrensninger er plassering til hjul. I denne oppgaven skal det

forskes frem drivlinje og designe bakre chassis. Oppgaven er basert på komponenter som er kjøpt

inn på forhånd, kjøpt inn underveis og komponenter som realistisk kan kjøpes inn.

Gruppens mål er å designe bakre chassis på best mulig måte, men innenfor det eier er villig til å

bruke av økonomiske midler. Oppgaven vil presentere løsninger for drivlinje, hjuloppheng, og en

ramme som er designet i henhold til disse løsningene.

SolidWorks brukes for modellering og som kvalitetssikring av design gjennom FEM-analyser.

Oppgaven har hentet inspirasjon fra flere eksisterende systemer, og flettet disse sammen.

Det er blitt designet, og presentert ett fullverdig konsept for bakre chassis. For ulike designede

komponenter, er tilvirkningsmetode og begrensninger beskrevet.

Konseptet kan produseres. Videre arbeid bør likevel påberegnes, slik at alle komponenter som

kreves for kjøring av bilen, testes og bestemmes. Utregninger som følge av verdier som enda var

umulig å bestemme, bør gjøres for å kvalitetssikre konseptet.
 
The design and production of a car, based on a formula one replica model, will be carried out

through several bachelor's thesis. This paper is written for NTNU Gjøvik. Limitation for geometry,

is the outer shell on the replica model. The placement of wheels are the other limitation. In this task,

the powertrain shall be decided, and the design of the rear chassis shall be determined. The task is

based on components purchased in advance, purchased along the way, and components that can

realistically be purchased.

The goal is to design the rear chassis in the best possible way, but within what the owner is willing

to spend. The thesis will present solutions for the powertrain, suspension, and frame design,

according to these solutions.

SolidWorks is used for modeling, and as quality assurance of design through FEM analyses. The

task has taken inspiration from several existing systems and merged them together.

It has been designed and presented a full-fledged concept for the rear chassis. Various components

have a description on the method of manufacture, and limitations.

The concept can be produced. Further work should nevertheless be calculated, so that all

components required for driving the car are tested and determined. Calculations due to values that

were still impossible to determine, should be made to quality assure the concept.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit